רוק מתקדם - מדריך עברי - חזרה לעמוד ראשי
המדריך העברי לרוק מתקדם - חדשות, ביקורות, להקות, מאמרים, ראיונות, ביוגרפיות, פורומים, הורדות, קישורים - כל מה ש'פרוגרסיב'
רוק מתקדם > להקות רוק מתקדם

טרספאס (Trespass) - הירושלמים באים


טרספאס הוציאה לאור את אלבומה השני, Morning Lights, ב-14 ביוני 2006. האלבום יוצא לאור בישראל בעזרת רשת ההפצה של "התו השמיני" (טלפון: 02-6248021), ובשאר העולם במסגרת חברת Musea הצרפתית. קליפ חדש של טרספאס כבר מוקרן ברשת, וניתן ליצור קשר עם הלהקה לגבי האלבום וההופעות בטלפון נייד 052-287-4376.


בירת ישראל לא מתגאה בלהקות רוק מתקדם רבות. למעשה, עד עתה ידועות רק ארבע: 'דובדבן' משלהי שנות השבעים (המתכננת להוציא אלבום נוסטלגי ראשון במהלך 2006), 'אשקלון קווילט' שהוציאה אלבום אחד, להקת רווח כפול שהוציאה גם היא לאבום אחד -- ועכשיו שלישיית 'טרספאס' (Trespass) שהספיקה להוציא שני אלבומים בחברת מוסיקה צרפתית נחשבת (Musea), ולצבור תגובות חיוביות מרחבי הגלובוס הקטן.


גיל שטיין השתלט על הקלידים והשירה. רועי בר-טור עוסק בבאס. גבי ויסמן הוא התופיסט. שלושתם נמצאים באיזור שנות השלושים לחייהם. כשמדברים על טריו 'פרוגרסיב', מיד עולה לראש ELP המפורסמת (אמרסון לייק ופאלמר). ואכן, יש בסיס למחשבה הזו, אם כי רעוע ומעט משעשע.


גיל שטיין מספר ש"בכלל לא הייתי מודע לקיומה של להקת אמרסון לייק ופאלמר, כי לא גדלתי בתוך ה'פרוגרסיב' - גדלתי בעיקר על מוסיקה קלאסית ועל פולק (Folk). גם הופעתי קצת באירופה בתחום הזה. על Yes וג'נסיס שמעתי, אבל לא על ELP. היו חבר'ה שבאו בהופעות ואמרו לנו שזה נשמע כמו ELP ולא ידעתי על מה מדובר. אחרי כמה חודשים ביקשתי מגבי (המתופף שלנו) שיביא לי אלבום לשמוע. הוא נתן לי את האלבום 'טארקוס' (Tarkus) וכבר בדקה הראשונה עלה לי חיוך ואמרתי לעצמי שכנראה שלא המצאנו את הגלגל. כבר עשו את זה לפנינו".


Trespass Band להקת טרספס
Trespass Band - להקת טרספאס



במילים אחרות, עדיין מוקדם להכריז על השלישיה הירושלמית כעל הגירסה הישראלית ללהקת ELP ולכנות אותם בשמות כמו "שטיין, בר-טור אנד ויסמן" או SBW בקיצור. מי שרוצה להתרשם כאן ועכשיו, אפשר להוריד את קטע הנושא (אין הייז אוף טיים) ולהבין לבד על מה כל המהומה.


גיל שטיין, ירושלמי מלידה, החל לנגן על חלילית וקלרינט בכיתה ג'. עבר לקלידים בגיל חמש-עשרה ומשם לפסנתר. "אני לא זוכר באופן מוחלט על מה גדלתי שניגנתי, אבל רוב הדברים שאני עושה היום קשורים לתקופת הבארוק, בעיקר באך ומלחינים בתקופה הזו. הנטייה שלי היא להלחין דברים שהם קונטרה-פונקטיים. אנחנו נשמעים בארוקיים, גם כשאנחנו אגרסיביים".


ההכשרה הקלאסית של גיל הצטרפה ליחידת-קצב המבוססת על אהדה לרוק מתקדם בפרט ורוק בכלל. "מי שהכניס אותי לצבע של הפרוגרסיב זה רועי וגבי - הם יותר טבועים בסגנון הזה ממני. אני נפלתי מבועה כזאת, ופשוט התחלנו לנגן וזה זרם לאופי של מוסיקה פרוגרסיבית. אני לא הייתי עושה את זה ביום-יום".


"גם לרועי, הבסיסט, יש רקע קלאסי - הוא היה קונטרה-בסיסט והוא קורא תוים. לגבי אין הכשרה קלאסית ממש, אבל הוא מבין את הדברים האלה - למשל, אנחנו עובדים עכשיו על קונצ'רטו לכינור של ויולאדי בעיבוד רוק, והוא קורא את התוים ומבין את היצירה. ההשפעות של רועי הם בעיקר שנות השבעים, כמו Yes למשל - הוא מעריץ את הבסיסט שלהם כריס סקווייר. שניהם אוהבים את ELP ו'דיפ פרפל', ורועי גם חסיד של הדברים הפרוגיים המוכרים, כולל ג'נטל ג'ייאנט וקינג קרימזון, ואן דר גראף וג'נסיס. גם גבי מושפע מהרכבים של שנות השישים והשבעים. אני באתי יותר מהקטע ה'קר' והטכנוקרטי של הנגינה וההלחנה".


שם הלהקה נבחר במקרה. מעריצי ג'נסיס מכירים היטב את האלבום החלוצי Trespass ('הסגת גבול' או 'כניסה בלתי חוקית' בעברית) ובעולם קיימות כבר כמה להקות בעלות שם זהה, אבל הקשר לג'נסיס הוא מקרי למדי. "גבי ורועי היו מודעים לעובדה שיש אלבום כזה, אבל השם פשוט נשמע להם נחמד. זה צץ להם מהראש והם אמרו את זה בתור בדיחה, פשוט התגלגלנו להופעות וזה השם שנתנו לעצמנו, בלי יומרות להיכנס לנעליים גדולות. פשוט הודיעו לנו שיש לנו הופעה בעוד שבוע, והיינו צריכים למצוא שם והחלטנו על טרספאס. אין שום דבר קדוש מאחורי השם".


טרספאס הפכה ללהקה של ממש בסוף 1999. גיל פגש את גבי ורועי בירושלים. השניים ניגנו בלהקות שעשו גרסאות כיסוי למוסיקה משנות השישים והשבעים; גיל ניגן בהרכב שעשה גרסאות כיסוי למוסיקה משנות השמונים; השלושה נפגשו לג'אם מאולתר, וזה עבד. "היה ניצוץ, והתחלנו להופיע. אני עובד בהנדסת קול בקומפלקס ירושלמי שנקרא 'הצוללת', כולל אולם מופעים ואולפן הקלטות וחדרי חזרות. יש לי גם סטודיו שלי, ובו עשינו את ההקלטה של האלבום, הכל אצלי בחדר-שינה. הכל הקלטתי ועשיתי בעצמי, כולל המאסטר הדיגיטלי".


האלבום "אין הייז אוף טיים" (In Haze of Time), שכולו תוצרת בית וללא מגע ידן של חברות תקליטים ממוסדות, היה מוכן לצריבה ולמשלוח. ועכשיו רק נדרשה חברת הפצה מקצועית. וכאן נכנס לתמונה האינטרנט, על כל האפשרויות החדשות שהוא מציע למוסיקאים עצמאיים: "בדקנו באינטרנט מי מפיץ רוק מתקדם. קיבלנו הצעות משש-שבע חברות ברחבי העולם, אחרי ששלחנו לכולן את הדיסק, צרוב, בדואר אוויר. מדובר בשמות כמו קרניום (Cranium Music) בניו-זינלד, פרוגרס רקורדס בשוודיה, קודה רקורדז בפלורידה, יוניקורן רקורדז בקנדה, ולייבל אמריקני ששמו קינזיס - הם אלו שקישרו אותנו לחברת מיוזיאה (Musea) הצרפתית והתעקשו שזה ייצא. התגובות היו מהירות וטובות. קיבלנו אימיילים מרוצים ובסוף בחרנו במיוזיאה, שנראו לנו הכי מתאימים".


Trespass - In Haze of Time
Trespass - In Haze of Time


נכון לזמן כתיבת שורות אלה, יצאו במהדורה ראשונה 2,000 עותקים, בעיקר למטרות קידום אך גם למכירה. "קיבלנו תגובות מכל מיני אתרים בעולם, אפילו אחת מאינדונזיה, למרות שזו מדינה מוסלמית. יש שם מישהו שמוגדר בתור נשיא איגוד רוק מתקדם כלשהו. לא ממש כתוב שאנחנו ישראלים על הדיסק, כי זה לא ממש מודגש. אבל העובדה שאנחנו ישראלים לא הפריעה לנו עד כה".


שטיין מספר שחברי הלהקה אפילו לא חשבו לרגע אחד על פנייה לחברות מוסיקה ישראליות להפצת אלבומם הראשון. "יכול להיות, בתת-מודע, שהיה ברור לנו שהתגובה של החברות הישראליות תהיה שלילית. גם כשהקלטנו את המוסיקה, לא חשבנו ממש על ההפצה ועל הרעיון של 'אלבום' אמיתי - פשוט רצינו לתעד מוסיקה ולהביא דוגמה להופעות. לא היתה מטרה להוציא את זה באופן מסודר, ואולי זה לטובה, כי לא שברנו את הראש וזה היה טבעי. אני יודע, מנסיוני כמוסיקאי, שאם יודעים שמשהו הולך לצאת ויהיו ביקורות חיצוניות, שוברים את הראש פי חמש ומאבדים את הבתוליות בגישה למוסיקה". לאלבומם השני בחרו בחברת 'התו השמיני' בירושלים להפצה ישראלית.


רוב הזמן מופיעה טרספאס ברחבי ירושלים בלבד, עם גיחות תל-אביביות ספורות. מועדונים כמו 'הזירה', 'מייק'ס פלייס', 'סינדרום' ובאוניברסיטה העברית (בבצלאל, הופעה לסטודנטים). "היו תקופות שבכלל לא הופענו. עכשיו קיבלנו הצעות ראשוניות להופעות באירופה ובארה"ב – פסטיבלים כמו 'נירפסט', 'פרוגדיי', 'פרוגווסט'. יש לייבל שנקרא 'דרימוויבר' שמפרגן לנו, כולל הצעה בשווייץ וכמה חברות בצרפת בשנה הבאה. זה הכיוון לעתיד הקרוב".


"לגבי ירושלים - יש בה משהו בועתי לחלוטין, יש הלך-רוח כזה. בכל מקרה, נשמח להופיע בתל-אביב ב'בארבי', היתה לנו תקופה מאוד עמוסה בגלל האינטראקציה עם חו"ל וההתעניינות הבינלאומית, וגם עבדנו על חומר, ולא יצא לנו להופיע חודשיים-שלושה". בין לבין, קיבל שדרן הרדיו והמוסיקאי רוני ידידיה עותק מן האלבום, ושידר קטעים מתוכו בתחנת 88FM בתוכניתו 'רדיו פרטי', המוקדשת לרוק קלאסי ומתקדם.


שטיין, כמו איינשטיין, אוהב להיות בבית: "אנחנו גם עובדים על עוד חומר שאנחנו מנסים ומקליטים בבית. זה נוח לנו לעשות הכל בדירה. למרות שיש לי קשר לאולפנים, לא תמיד זה נוח מחוץ לבית, בגלל לחצי זמן ואדמיניסטרציה. ככה הכל נעשה בכיף. בדרך כלל אנחנו עובדים על חומר מוכן וכתוב בתווים, ולא צריך הרבה חזרות. הנגנים משופשפים, ואנחנו יודעים מה אנחנו רוצים להוציא. הבעיות מתעוררות כאשר יש דילמות כמו 'מה אנחנו רוצים לעשות'. ולפעמים אין מוזה, אז פשוט לא מנגנים".


שפת המוסיקה של טרספאס היתה ותישאר אנגלית. "אני יכול להצטדק ולומר שעשינו את זה באנגלית לפני שחשבנו להוציא אלבום. זה מה שיצא באופן טבעי לגמרי. יש פער שקשה לחצות אותו - רוק משתלב טוב עם אנגלית. זה השתרש אצלנו בתת-מודע. האנגלית זה מין 'דיפולט' (ברירת מחדל) כשאתה עושה דברים כאלה. זה מנצנץ מאחורי האוזן, אבל אני לא יודע למה, זה נשגב ממני".


בינתיים מתכוננים להוצאת האלבום השני של טרספאס (Morning Lights), שיופץ באירופה, בארה"ב וגם בישראל, החל מאמצע יוני 2006. "הלוואי שהיה לנו מספיק קהל בשביל להופיע כל הזמן כאן בישראל. אני באמת הייתי רוצה שזה יקרה. אבל בחו"ל מתעניינים בנו יותר, וזו המציאות. אני הייתי שמח מאוד אם המצב היה שונה". במרץ 2003 השתתפה טרספאס בפסטיבל הרוק המתקדם 'באיה-פרוג' (BajaProg) המתקיים בגבול קליפורניה-מקסיקו, מהצד המקסיקני, בעיירה מקסיקלי. הלהקה עובדת קשה על האלבום השני, שייצא לאור בחודש מרץ 2006, בחברה בינלאומית ובישראל. בקיץ 2006 תופיע טרספאס באירופה. נראה ש"טרספאס" (תרגום השם לעברית: 'הסגת גבול') ימשיכו את הרומן הפרוגרסיבי שלהם בעיקר עם התפוצות, כמוצר-ייצוא ישראלי.


Trespass - Morning Lights - 2nd Album
Trespass - Morning Lights
טרספאס - מורנינג לייטס
האלבום השני משנת 2006




ראיון עם גיל שטיין מודל 2004 לקראת הופעה בת"א

צרו קשר עם טרסאפס בדוא"ל: trespass_band@yahoo.com

ביקורת הופעה - טרספאס במועדון בארבי תל אביב - טל רודס, אפריל 2004

ביקורת הולנדית באנגלית על האלבום הראשון של טרספאס (ציון: 8+)

ביקורת אוהדת באתר 'פרוגנוט' על טרספאס

ביקורות גולשים על טרספאס - פורטל פרוג-ארכייבז

ביקורת אלבום מעולה - מגזין פרוגרסור על טרספאס

ביקורת של בחור הולנדי חביב על טרספאס - יוריאן האגה

ביקורת פושרת מתוך Aural Innovations

ביקורת AMG - אול מיוזיק גייד - טרספאס

ביקורת טובה של בחור ספרדי על טרספאס - אלפרדו טאפיה

 

אודות האתר / עמוד ראשי / חדשות ואירועים / ביקורות אלבומים / להקות ואמנים / הספר

Email: uribreitman@gmail.com

Mitkadem.co.il