המדריך העברי לרוק מתקדם - חדשות, ביקורות, להקות, מאמרים, ראיונות, ביוגרפיות - כל מה ש'פרוגרסיב'
שלמה יידוב Shlomo Ydov

שלמה יידוב - הפעם הראשונה



"כן, זה נכון, פעם הייתי פרוגרסיבי. אבל להישאר פרוגרסיבי זה לדרוך במקום", אומר יידוב בראיון טלפוני קצר שערכתי איתו בשנת 2002. את זה הוא אומר רק במבט לאחור. בשנות השבעים התרועע עם גיטריסטים ישראליים מעולים כמו שלמה מזרחי ויצחק קלפטר, עבד עם שלמה גרוניך ובסופו של דבר היה חבר שלישיית 'קצת אחרת' האגדית, איתם הקליט את אחד האלבומים הטובים ביותר של שנות השבעים בישראל.

 

'קצת אחרת' התפרקה בשנת 1975, ושלוש שנים לאחר מכן נכנס יידוב להקלטת אלבום הבכורה שלו, 'הפעם הראשונה'. עד אז כבר רכש לעצמו קשרים עם המוסיקאים הטובים בישראל, ורשימת הנגנים המעטרת את האלבום הזה מרשימה גם היום: יוני רכטר, עדי רנרט, שם טוב לוי, אפרים שמיר, אלון הילל, אהרון קמינסקי ומאיר ישראל, אבנר יפעת ואוהד אינגר - ואפילו קבוצת נגנים מתוך התזמורת הפילהרמונית, לא פחות.

 

יידוב אף פעם לא היה ממש 'רוקר'. מטבעו הוא אדם מופנם ואלגנטי, אולי בגלל המנטליות של 'העולה החדש מארגנטינה' שדבקה בו, מאז הגיע ארצה בשנת 1964 והשתלב בסצינה המקומית. דווקא הפולק-רוק (Folk-Rock) היה יותר קרוב לליבו, אבל בגלל שנחשף לרוק מתקדם בזכותם של גרוניך ולוי, הוא ידע לבנות עיבודים מורכבים וקווים הרמונים מתוחכמים יותר מאלו האופייניים לפולק-רוק השגרתי.

 

התוצאה ניכרת באלבום 'הפעם הראשונה' (1979), שמזכיר את הרוק המתקדם הבריטי המוקדם (67-70) בקטעים השקטים, ואת זרם הקנטרברי בקטעים האחרים, בגלל ההשפעות הג'אזיות, האיפוק הכללי והצליל העדין. זה בולט במיוחד ביצירות אינסטרומנטליות שאפתניות ומרשימות כמו "קטע בלה מז'ור" ו"טרינאו", אבל גם ב'גבנו לברושים' ו'שיר אהבה'. 'טרינאו' מזכיר מאוד את להקת 'קאמל' הבריטית, וכולל סולו פסנתר מבריק של עדי רנרט, המצטט אחד-לאחד את אשף הקלידים צ'יק קוריאה מתקופת Return To Forever הנפלאה. אפשר לנחש שהאלבום "סנו גוס" של להקת קאמל שוכב אצל יידוב בארון.

 

שלמה יידוב - הפעם הראשונה - אלבום בכורה משנת 1979
שלמה יידוב - הפעם הראשונה - אלבום בכורה משנת 1979


יידוב מפגין את הוירטואזיות המרשימה שלו בגיטרה רק בקטעים ספורים, ולא מעז לכתוב מילים בעצמו - בניגוד גמור לגרוניך, למשל, שכתב מילים בעצמו עוד באלבומו הראשון, "למה לא סיפרת לי?" מתחילת שנות השבעים. יידוב ליקט טקסטים של יהודה עמיחי, יהונתן גפן, נתן אלתרמן, לאה גולדברג, שלמה אבן גבירול (האיש והרחוב) ונתן זך. כמובן שגם 'ימים לבנים', שירו המפורסם ביותר עד 'חולם בספרדית', מופיע כאן בגירסה מושלמת.

 

בזכות כמה רגעים מיוחדים באלבום, בעיקר האינסטרומנטליים והתזמורתיים, נוצרת אצל המאזין תחושה כאילו מדובר במוסיקה שהולחנה ובוצעה באנגליה של שנות השבעים המוקדמות. מהבחינה הזאת, יידוב משתייך לזרם ה'Art Rock': הניחוח המרדני, האופייני לרוקנרול, פשוט איננו כאן. הרישול והבהמיות, שתיים מן התכונות הרעות של הרוק הישראלי, אינן קיימות במוסיקה של יידוב. מהבחינה הזאת, נראה כאילו שירים נוגים כמו I Talk To The Wind של קינג קרימזון, עם החלילים והשירה הביישנית, נגעו בו יותר מכל דבר אחר.

 

האלבום 'הפעם הראשונה' של שלמה יידוב יצא לאור רק בסוף 1979, בזכות ההצלחה של יידוב עם שלישיית 'צליל מכוון'. דעיכת הרוק המתקדם בעולם השפיעה גם על יידוב עצמו, שנסע לארה"ב בשנת 1980 וחזר ממנה מוסיקאי שונה לגמרי: פחות מורכב מבחינה מוסיקלית, אך פחות ביישן, קליל ויותר 'מחובר לעצמו' מבחינה רגשית. 'חולם בספרדית' הפך אותו לטרובדור עממי. ההצלחה המסחרית גרמה לו להבין שהקהל הישראלי מוכן לפרנס בדרנים, לא רוקרים פרוגרסיביים.

 

כמו שקרה עם אלבומים רבים באותה תקופה, איבדה חברת NMC את סרט המאסטר המקורי של 'הפעם הראשונה'. ה"רשלנות הפושעת" הזאת ניכרת מיד באיכות הצליל - הדיסק בסדרת "התפוז", שיצא בשנת 1995, נשמע בדיוק כמו תקליט ויניל משומש שנרכש תמורת עשרה שקלים מחנות יד שנייה מאובקת בסימטה תל-אביבית. אפשר להיאנח עד מחר על רמת השימור של יצירות מופת מוסיקליות משנות השבעים והשמונים בארץ שלנו, אבל טוב לפחות שהחומר שרד את תקופת האבן אל העידן הדיגיטלי. ואם זה לא נאמר עד עכשיו, אז הנה: 'הפעם הראשונה' של שלמה יידוב הוא בהחלט אלבום מומלץ.

 

תגובות

רוק מתקדם בישראל

ביקורות אלבומים נוספות...





אודות האתר / עמוד ראשי / חדשות ואירועים / ביקורות אלבומים / להקות ואמנים / הספר

Email: uribreitman@gmail.com

Mitkadem.co.il