רוק מתקדם - מדריך עברי - חזרה לעמוד ראשי
המדריך העברי לרוק מתקדם - חדשות, ביקורות, להקות, מאמרים, ראיונות, ביוגרפיות, קישורים - כל מה ש'פרוגרסיב'
רוק מתקדם > אמנים ולהקות חשובים > להקת ג'נסיס

בין ג'נסיס למיתולוגיה

מאת: יונתן ברמן

הכל מתחיל בשנת 1968From, כשהתקליט הראשון של הלהקה יוצא. שמו של האלבום - " – "Genesis to Revelation רומז על הקשר המיוחד של ג'נסיס לדת. אך למרות החזות הדתית של שם האלבום, רק השיר "In the Beginning" מכיל מסרים חתרניים ובעלי משמעות. השיר מדבר על בריאת העולם ולמעשה מתנתק מרעיון בריאת העולם כפי שהוא ביהדות או בנצרות.

 

אחת השורות המשמעותיות בשיר היא השורה: " It has begun, you're in the hands of destiny". משמעות השורה, אם נסתכל על עבודותיה הנוספות של הלהקה היא רבה. יש בה חתירה לעבר האמונות והערכים של המיתולוגיה היוונית. בין האמונות הכלולות בתפיסה המיתית היוונית היא האמונה כי הכל נמצא בידי הגורל ("המוירות" , שהן רוחות הגורל, להן כפופים האלים ובני-האדם כאחד) ולא בידי האלים כמו בתפיסות מזרח-תיכוניות או בידי אל יחיד כמו בתפיסות הנוצריות והמוסלמיות המאוחרות יותר.

 

אין זו מקריות שדווקא בשיר ששמו רומז על בריאת-העולם באלבום ששמו נגזר מהתנ"ך, ג'נסיס יכניסו רעיונות מיתיים יוונים, שילוו את הלהקה בהמשך, עד לעזיבתו של גבריאל, למעשה.

From Genesis to Revelation




באלבום הבא "Trespass", בו ג'נסיס נעשים מתקדמים יותר ומקדישים תשומת לב רבה יותר להפקה וללחנים, לא נשכח הפן הטקסטואלי. הטקטסים עוסקים בעיקר ביחסים (השיר Looking for Someone, השיר Visions of Angels) ובאגדות שונות (White Mountain). מול כל אלה בולט השיר 'דאסק' (Dusk) שהוא אמנם חלש יחסית מבחינה מוסיקלית, אך טקסטואלית הוא מדגיש את רעיונותיו של גבריאל בענייני דת ואמונה. גבריאל מציג חוסר-בטחון וחוסר-אמונה באלוהים וממשיך את הקו שלפיו רעיון האל הוא מגוחך במידה מסוימת. נביט בשורה הבאה מתוך השיר:

A pawn on a chessboard,

A false move by God will now destroy me...

השורה מציגה את הדובר בשיר המדמה עצמו לחייל בלוח השחמט התלוי במהלכיו של האל שיכול לשגות ולהביא להרס הדובר. בשורה הזאת מוצג, בנוסף לחוסר הבטחון והאמונה באל, רעיון נוסף ומהותי של המיתולוגיה היוונית – לאלים תכונות אנושיות והם שוגים לרוב. כאן אנו רואים שהאל יכול לשגות – לפי היהדות או הנצרות, למשל, לא היה ניתן לעלות על הדעת שהאל שוגה. בשיר קיים מוטיב נוסף שחוזר בשירים נוספים של ג'נסיס והוא מוטיב הספינה. נביט בשורה הבאה מהשיר:

And now my ship is sinking

The captain stands alone...

אמנם שורה זו לא מרמזת לרעיונות דתיים, אבל מוטיב הספינה שטובעת הוא מוטיב מרכזי ביצירות יווניות קלאסיות (מחזות, שירים) – למשל, במחזה 'אנטיגונה', מאת סופוקלס, מוטיב הספינה משמש להמשלת העיר תבאי לספינה שבראשה עומד קריאון, מלכה של העיר (התייחסות נוספת לאנטיגונה ביצירתה של ג'נסיס 'דה סינמה שואו' (The Cinema Show).


באלבום הבא של הלהקה, 'נרסרי קריים' (Nursery Cryme) חלה התקדמות מוסיקלית נוספת עם הצטרפותם של פיל קולינס וסטיב האקט. זהו אלבום מגוון מאוד הכולל טקטסים מכל התחומים ולחנים נוגים, כמו גם כבדים. גם בתחום הטקסטואלי המתקשר לעניינינו חלה התקדמות מבחינת הלהקה. אם עד עכשיו הרעיונות וההרמזים למיתולוגיה היו חבויים, כעת הם נגלים לעיני כל גם בלי הצורך להעמיק ביצירה 'דה פאונטיין אוף סלמקיס' (The Fountain of Salmacis).


הסיפור מגולל אגדה שהיא סיפור מיתולוגי על כל חלקיו – בלי רמיזות, אלא הצגה מפורשת של דמויות ועלילה. השיר מספר את סיפורו של הרמפרודיטוס, בנם של אלת היופי אפרודיטה ואל המסחר, שליח האלים, הרמס. הבן היה תוצאה של רומן סודי בין שני האלים ולכן הוחלט לגדלו בסתר בין נימפות על הר מרוחק. הרמפרודיטוס גדל לו ביערות ובהרים ופגש באחד משיטוטיו בנימפה סלמאקיס שחיה לה ליד מעיין. כאשר ראתה סלמאקיס את בן האלים חשקה בו נפשה. הרמפרודיטוס סרב, אך סלמאקיס קראה לאלים לאחד בין גופות השניים. האלים שמעו בקולה ואחדו בין סלמאקיס והרמפרודיטוס לכדי יצור אנדרוגיני. הרמפרודיטוס, שאמנם היה חלק מאותו יצור בניגוד לרצונו, הטיל קללה על המעיין, ומאז מי שנוגע ממי המעיין הופך ליצור אנדרוגיני. אמנם בשיר אין רעיונות מיתיים ואמונות עקרוניות, אך הוא מציג באופן גלוי את ההשפעה שהייתה למיתולוגיה על גבריאל, שכתב את הטקסטים של הלהקה.


אחרי 'נרסרי קריים', הגיע 'פוקסטרוט', אחת מיצירות המופת של הרוק המתקדם הקלאסי. מכל בחינה היה הדיסק התקדמות אדירה ללהקה והוא כלל את היצירה הארוכה של ג'נסיס אי-פעם, 'סאפר'ס רדי' (Supper's Ready). מבחינת טקטסים, ניתן למצוא הרמזים מיתיים ביצירה זו בקטע "How dare I be so beautiful". קטע זה מציג גרסה מעובדת של האגדה מתוך המיתולוגיה היוונית על נרקיסוס שמתאהב בעצמו והופך לפרח הנרקיס. שוב, אין כאן בהכרח רעיון עמוק (למעשה, מסר יש, אך הוא מסר חברתי ולא קשור לעניינינו), אלא פשוט סיפור. עם זאת, בחלק 'אפוקליפסה בתשע שמיניות' (Apocalypse in 9/8), המדבר על יום-הדין ומלחמת גוג ומגוג, יש גם רעיונות דתיים מעבר לתיאור הציורי כל-כך של יום-הדין. בקטע מסמל השטן את האמונה הנוצרית, שלפיה האדם היחיד הוא אפסי וערכו קטן (זו גם הסיבה להצלחת הכנסייה בימי-הביניים). הקטע מלגלג על אמונה נוצרית זו בצורה צינית בשורה: "Better not compromise. It won't be easy".

בצורה צינית מתואר כאן חוסר-הבטחון של האדם בעצמו והוא מתואר כאפסי. יתר על-כן, שורה אחרי-כן מתוארת באופן ציורי ההוצאה של מהותו של האדם ממנו על-ידי השטן – כנסיה:

666 is no longer alone,

He's getting out the marrow in your backbone.


מבחינה מילולית מדובר על-כך שהשטן מוציא מהדובר (אדם) את מח-העצם שלו. מבחינה ציורית, אם השטן מסמל אכן את הכנסיה והאמונה הנוצרית, ניתן לומר שהנצרות מוציאה מהאדם בעצם את תמציתו ואת מהותו ומותירה אותו אפסי. אמנם אין זה קשור בהכרח לאמונה מיתית, אך בהחלט מועברת ביקורת על האמונה הנוצרית.

רמזים ורעיונות דתיים נוספים קיימים גם בשיר "Watcher of the Skies", אך אין הם מעניינינו.


להקת ג'נסיס




באלבום האולפן הבא של הלהקה, 'סלינג אינגלנד ביי דה פאונד' (Selling England by the Pound), הטקטסים מקבלים שדרוג נוסף, כשכמעט כל אחד מהשירים עוסק בחברה האנגלית הרקובה (לדעת גבריאל, כנראה). עם זאת, שניים מהשירים שלא עוסקים בחברה האנגלית מכילים הרמזים ורעינות המתקשרים לעניינינו והם מהמרכזיים במסרים של ג'נסיס בהקשר של אמונה ומיתולוגיה. שירים אלה הם 'פירת' אוף פיפת' (Firth of Fifth), וכמובן 'דה סינמה שואו' (The Cinema Show).

נתייחס תחילה ל-Firth. משמעות השם של יצירה נהדרת זו היא משחק מילים משעשע על שמו של מפרץ בסקוטלנד שנקרא Firth of Forth, שמשמעותו היא שפך הנהר פורת'. מילים רבות נכתבו על סולו הפסנתר הנהדר של בנקס בתחילת השיר, או על סולו החליל של גבריאל והגיטרה של האקט באמצע השיר. אך מעט מאוד דובר במילים של שיר נפלא זה, המיצג את תמצית היצירה של ג'נסיס מבחינת מילים ולחן. מילותיו המעטות יחסית של השיר מתייחסות לנושאים רבים ואנסה להציג את הרעיונות הקשורים לעניינינו. נפתח בכך שהשיר עוסק ביחסים בין אדם והאל ובין האל לעולם שהוא יצר, כביכול. כיוון שהשיר מרכזי כל-כך, אך אינו ארוך, אביא פה את כולו ואתייחס לכל בית או מספר שורות בכמה מילים.

The path is clear
Though no eyes can see
.The course laid down long before
And so with gods and men
The sheep remain inside their pen,
Though many times they've seen the way to leave.


שורות אלה מדברות על הקשר שבין האל והאדם. האדם מדומה לעדר של כבשים הבוחרות להשאר בתוך הדיר למרות שהדרך החוצה מהדיר הייתה כבר פתוחה וברורה. האל הוא בעצם הדיר הכולא את הכבשים ומהווה למעשה את כל עולמם. השיר פותח בכך שהדרך ליציאה מהאמונה באל היא פתוחה וברורה, אך למרות זאת אין אדם שרואה זאת ואכן יוצא, כמו שהכבשים בוחרות להשאר בדיר. יש כאן ביקורת על התנהגות האדם הנכנע לאמונה ולחיים בצל האל ולא מחפש את האמת או את מה שבחוץ.

He rides majestic

Past homes of men,
Who care not or gaze with joy

To see reflected there,
The trees, the sky, the lily fair
The scene of death is lying just below.


כאן מדובר בקשר שבין האל לעולם שהוא יצר. העולם מדומה לזירת רצח – עד כדי כך חזקה כאן הביקורת של גבריאל על הדת ועל האדם המאמין. יותר מכך גבריאל מבקר את האדם שנשאר אדיש ומעדיף להשאר בעלטה – האדם "– "who care not האדם הבוחר להעניק מרצון את חירותו.

The mountain cuts off the town from view,

Like a cancer growth is removed by skill.

Let it be revealed.

A waterfall, his madrigal.

An inland sea, his symphony.


ניתן לומר שבית זה הוא אתנחתא מהביקורת החזקה בשורות הקודמות. כאן יש קריאה לעידוד המדע המתקשר ליציאה מהדת, אך אין כאן רעיון או ביקורת יותר מכך.


Undinal songs

Urge the sailors on

Till lured by the sirens' cry.

Selling England by the Pound - Genesis

בית קצר זה הוא הרמז ל"אודיסיאה" – אחת מיצירותיו המרכזיות של המשורר היווני הומרוס המתארת את מסעו של אודיסאוס בשובו ממלחמת טרויה לביתו שבאיתקה. יצירה זו היא אחת המרכזיות במיתולוגיה ובפולקלור היווני ושוב מופיע בה מוטיב הספינה. הפעם הספינה והמלחים שבה מייצגים את היציאה מהאמונה ומהדת – את הבריחה אל היפ האינסופי והחירות. אך למרות זאת המלחים נתקלים בנימפפות המפתות אותם לשוב לדת ומקשות על המלחים במסעם על החופש.

Now as the river dissolves in sea,

So Neptune has claimed another soul.

And so with gods and men

The sheep remain inside their pen,

Until the Shepherd leads his flock away.


בבית זה יש צידוק לשמו של השיר – מתואר שפך הנהר לים. הבית חוזר על רעיונות שכבר נאמרו, אך מוסיף כי האדם – הכבשים יישאר בחיק הדת עד שיבוא אדם – רועה ויוציא אותו מהדיר שבו הוא כלוא, למעשה. כאן מוצג דימוי נוסף המחבר בין המסר הדתי למיתולוגיה היוונית – מדובר על האל נפטון או פוסיידון אל הים והסערה. נאמר כאן שכשם שהנהר מתמוסס בים, כך גם נפטון דורש נפש אחרת, כלומר הנהר לובש צורה של ים – יש כאן סמליות ליציאה אל הים ואל החופש ואילו נפטון המיצג את האלים לובש צורה אחרת – צורה גשמית, של אדם אולי. האלים מפסיקים להתקים כאלים ברגע שהאדם יוצא מהדת והאמונה המחניקים.

The sands of time were eroded by

The river of constant change.


סיומו של השיר מדבר על ראייה כוללת יותר של העולם, הזמן והטבע. יש כאן רמז לפילוסופיה של תאלס ("הכל מים") ולפילוסופים אחרים שטענו שהעולם נמצא בשינוי מתמיד, שכאן הנהר הוא סמלו.


בשיר "The cinema Show" מוצג בפנינו סיפור אהבה פשטני. אך העמקה בפזמון של השיר מביאה לגילויים מעניינים. פזמון השיר מדבר על "Father Tiresias" והכוונה היא לדמות האגדית היוונית המופיעה במספר מחזות (ביניהם "אנטיגונה", שהוזכר קודם לכן). טרסיאס זה הוא למעשה נביא זקן, שלעיו מסופר כי ראה זוג נחשים מזדווגים, על-כן נענש והפך לאישה. לימים התעוור והפך חזרה לגבר. בעקבות סיפורו המרתק נכתב על-ידי ג'נסיס המשפט – "I have crossed between the poles". ויותר מכך, מסופר כי שאלו את טרסיאס, שהיה, כאמור, גם גבר וגם אישה, מי נהנה יותר ממין גבר או אישה. ג'נסיס לא מביאים את התשובה, שגם בעיני היא תעלומה מציקה. נביט בשורות הבאות:

Once a man, like the sea I raged,

Once a woman, like the earth I gave,

And there is in fact more earth than sea.

שורות אלה רומזות שוב על המהפך שהתחולל בחייו של טרסיאס, ואולי אפילו מנסות לתת תשובה על שאלת מיליון הדרכמה שנשאל.


באלבום הבא של ג'נסיס "The Lamb Lies Down on Broadway" יש איזכורים מועטים למיתולוגיה, ולאחר עזיבתו של גבריאל, אופי הטקסטים של הלהקה השתנה מקצה לקצה. זהו, אם-כן, סיכום ההקשרים והרמזים ביצירתה של ג'נסיס למיתולוגיה ולשירה יוונית וליחס לאמונה ולדת.

 

האיש הזקן - ציור על ג'נסיס
האיש הזקן - ציור בהשראת ג'נסיס

 

ביוגרפיה עברית של ג'נסיס

 

אמנים ולהקות חשובים

התגובות שלכם




אודות האתר / הספר / עמוד ראשי / חדשות ואירועים / ביקורות אלבומים / להקות ואמנים

Email: uribreitman@gmail.com

Mitkadem.co.il