חזרה לעמוד ראשי

עידית שכטמן סונטה מחשמלת, אופוס 1

פרק ראשון

 

יצירת רוק מתקדם להורדה חופשית ומומלצת

תזמון: 4:27

משקל קובץ: 5.2 מגה-בייט

מאת עידית שכטמן

בוגרת בית הספר 'רימון' במגמת הלחנה ועיבוד

 

המלחינה מספרת:

היצירה התבשלה בבית הספר למוסיקה "רימון", במהלך קורס שנקרא "הלחנה בסגנונות המאה העשרים" בניהול דן הנדלסמן. הקורס התקיים בחודש מאי 2001. בניתי אותה על פי מודל של סונטה מאת ראוול לכינור וצ'לו.

עיקר ההשראה באה מן המבנה, אבל גם מבחינת השימוש בפוליריתמיקה, פולימודאליות וקונטרה-פונקט של שני קולות. זו היתה מהות התרגיל. אחר כך פיתחתי אותה לבד, בנפרד מן ההשראה ההתחלתית. היצירה נכתבה לתחרות השנתית להלחנת יצירות ב'רימון', ושם היא בוצעה וזכתה לציון לשבח (צל"ש) מצוות השופטים.


 

כמעט כל היצירה היא בשני קולות, אבל יש קטעים מעטים בהם הגיטרות מנגנות אקורדים. הבאס הוא מכפיל-גיטרות או שהוא עושה ליין משל עצמו, ואז הגיטרות מכפילות ליין. הגיטרה הראשונה פותחת בליין במשקל 3/4 (שלושה רבעים - כשהיא מציגה את המנגינה), והגיטרה השנייה מצטרפת בליין במשקל 4/4 (ארבעה-רבעים) וזה יוצר אפקט פוליריתמי (פולי=רב, ריתמי=מקצבי, דהיינו רב-מקצבי).



בהתחלה רציתי לתזמר את זה אחרת לגמרי - לכלי נשיפה קלאסיים, כי המנגינה היא למעשה קלאסית. בהמלצתו של דן, המורה, שאמר שהוא "שומע גיטרות", הלכתי על זה ובניתי יחידת קצב רוקית שלמה (תופים+באס). אז כבר שמעתי בראש שזה יהיה בדיסטורשן, והנגנים נתנו רעיונות משלהם. מה שיצא בסוף, מבחינת אפקטים, היה משולב עם הנגנים. הכיוון היה רוק עד הסוף. 

 

האמת היא שפעם בכלל לא ידעתי מה זה רוק מתקדם. הלחנתי את הקטע ללא מודעות כזאת. לא ידעתי איך לקרוא לסגנון הזה. ידעתי שזה רוק, אבל לא ידעתי שיש לזה שם, עד שמוסיקאי ושמו אריק חייט (תלמיד ברימון דאז, שהשתתף גם הוא בתחרות ההלחנה) שמע את היצירה בתחרות, התלהב מאוד, ואמר לי שזה נקרא "רוק מתקדם".

 

הנגנים כולם תלמידי רימון וניגנו איתי בלהקה שלי, בשירים שלי:

גיטרה ראשונה - אריאל מן

(לומד כיום בבי"ס למוסיקה 'ברקלי', מלחין בזכות עצמו - היצירה שלו זכתה בתחרות במקום הראשון)

גיטרה שניה - משה שטיימץ

באס - דתו שלום

תופים - בוריס זילברשטיין

 

מאז, היצירה בוצעה שוב ב"בוגרימון", כפרוייקט-גמר, ביולי 2002 ב'רימון'. היצירה הושמעה ברדיו 'קול הקמפוס' פעמיים. אני רוצה להמשיך לכתוב את שני הפרקים הנותרים (בסונטה יש בד"כ שלושה פרקים) ואני אעשה את זה בעתיד. אולי אני אכתוב עוד יצירות כאלו. בעיקרון אני זמרת, אבל כיום אני לומדת ניצוח על תזמורות, מלחינה שירים ויצירות קלאסיות אחרות, מלמדת פיתוח ותיאוריה, מנהלת מוסיקלית של להקות-נוער וכותבת עיבודים בכל הסגנונות. אני מתמחה בעיקר בפופ, אבל כתבתי פרוייקט גמר בעיבוד ל'ביג-בנד' ל"אל תקרא לי סנובית" של שרית חדד. אני אוהבת לקחת דברים ולעשות מהם דברים בלתי-צפויים.



 

סונטה מחשמלת - לחצו כאן להורדה חופשית


עידית שכטמן - מנצחת ומעבדת
עידית שכטמן - מנצחת ומעבדת

עדית/עידית שכטמן באתר במה חדשה




 

 

 

השפעת הרוק המתקדם על מוסיקאים ישראלים

זינגלה: טראומת יום כיפור

פרווה חמה

אטמוספירה: פנינה אבודה

להקת אמביציה

טרספאס: הירושלמים באים

צ'רציל ביריחו

לורד פלימנאפ: ראשל"צ על המפה

פרוגראסי ברדיו

 



חזרה לעמוד ראשי




www.mitkadem.co.il