רוק מתקדם - מדריך עברי - חזרה לעמוד ראשי
רוק מתקדם > חדשות ואירועים > קארל פאלמר

קרל פאלמר מתופף בתל אביב ביקורת הופעה: קארל פאלמר בישראל

מאת: ליעד עיני

נכתב: 15 מאי 2014
למוסיקת הפרוג נחשפתי בגיל 12, דרך הפינק פלויד, קינג קרימזון, ג'נסיס וכמובן ל-ELP.

שנתיים אחרי, בגיל 14, מתמזל מזלי לצפות בקארל פאלמר המתופף עטור הפרסים של להקת אמרסון, לייק ופאלמר המהוללת.

5 במאי 2014, נמל תל אביב, רידינג 3, 22:00 בדיוק שוויצרי לא אופייני למופעים בארצנו, עם פתיח מרשים של צלילי נחיתת מסוק שסימן את תחילתו של המופע.

פאלמר, כבר לא צעיר,אך עם אנרגיות בלתי נגמרות ותיפוף מדהים לצד שני נגנים הצעירים מפאלמר בכמה וכמה שנים: פול ביאלטוביץ' (גיטרה המחליפה את ביצועי הקלידים) וסיימון פיצפטריק (בס) שניהם הראו וירטואוזיות מדויקת ללא טעויות. האפקטים רק הוסיפו עניין. הסאונד היה מעולה, ונשמרה איכות ההאזנה טובה של המופע הנדיר הזה.

פלייר המופע חתום על ידי פאלמר פאלמר לאורך המופע שמר על חוש הומור שנון, וחשף כמה מסיפוריו כמתופף צעיר שהגיע לשיא הקריירה שלו ב-ELP. המתופף גם התבדח על היכולת של הקהל להבין את השפה האנגלית.

המופע התחיל עם ביצוע פרוע ואנרגטי ליצירתו של ואגנר, השנוי במחלוקת, "דהירת הוולקריות", שסחפה תשואות רמות, והמשיך בביצועים גרוטסקיים וכאוטיים עם ה"רונדאו" של דייב ברובק, קטע זה שהיה ידוע בביצוע של עמיתו של פאלמר, מר קית' אמרסון בלהקתו "דה נייס", הופך לעוד יותר מעניין כשהגיטרה מחליפה את תפקידי הקלידים המעניקה טאץ' צעיר ורענן, פרוג מטאלי מזוקק. קטע משובח-בהחלט אחד מהגדולים שבמופע.

ואז מגיע הקטע הקלאסי (Karn Evil 9) לא, זו לא הייתה כל היצירה רק הפרק הידוע עם המשפט "Welcome back my friends to the show that never ends". הקטע החזיר את רוב הצופים לשנות השבעים האבודות. כל השלישייה ביצעה כאן ביצוע רוק אן רולי מלא חיים. הבס של מר פיצפטריק, בהחלט מחפה על חוסר בסולן. הגיטרה של ביאלטוביץ' עברה בין וירטואוזיות מסובכת אל פנטטוני פשוט. פאלמר, כמובן מכה על התופים בלי רחמים ושוב מראה כי הוא לא מתכוון לצאת לפנסיה בזמן הקרוב.

בהמשך באו הביצועים הנהדרים לטוקטה ופוגה ברה מינור של באך, ולקטע האגדי "נייף אדג" (Knife Edge). כמו הקודמים, היה כאן עיבוד מעולה וספונטני ללא כל טעות. קארל פאלמר עושה עבודה מצוינת בדרך בה הוא ממשיך את המסורת של ELP.

מכאן נכנס במסתוריות הביצוע ל"מארס – מביא המלחמה" של גוסטב הולסט מסוויטת הפלנטות. אי אפשר לצפות מה הולך לקרות. הלחן שמתחיל בווליום הנמוך ביותר יוצא מהכלים כשהוא רק מתחזק ומתגבר ומכאן מארס עובר במעבר חלק לקלאסיקה הקרימזונית "21 פרסט סנטורי סצ'יזויד מאן" (21st Century Schizoid Man). פאלמר במחווה לידידו גרג לייק אשר בעבר היה חבר להקת קינג קרימזון, מבצע יחד עם חבריו בלי בעיה את הקטע הזה. הקהל פשוט התלהב כשזה בוצע.

לאחר הכאוס המטורף בא מר פול ביאלטוביץ' ומאזן את האווירה עם ביצוע יפיפה ליצירתו הפסטורלית של קלוד דביסי (Clair de lune). הביצוע המרגש הזה איזן את רוח המופע.

לאחר קטע הסולו של ביאלטוביץ', מבצע הטריו את היצירה החשובה "טרילוג'י" (Trilogy). פאלמר מתבדח על עטיפת האלבום ההוא, כשהוא טוען שהוא,עצמו, היה היפה ביותר באיור. ביאלטוביץ' ופיצפטריק מתחילים את הקטע השקט ביחד ורואים את הכימיה בין השניים שתורמת ליופי שבביצוע הזה. מהרגע שבו פאלמר נכנס התחילה החגיגה כאן, ניגוד מוחלט למה שהיה קודם, חזרה לכאוס האוונגרדי והנועז שלבסוף מסתיים בסיום רוק נ רולי שרק גרם לקהל לצאת מכליו. מדהים!



אחרי Trilogy המרשים, הגיע קטע הסולו של סיימון פיצפטריק אחת ההפתעות הגדולות של המופע. כשפיצפטריק מבצע את היצירה המפורסמת מאוד של קווין "רפסודיה בוהמית" (Bohemian Rhapsody) רק על הבס! קשה לדמיין את זה אבל רק הקהל שהיה עד לכך, פשוט התרשם והתרגש. מר ג'ון דיקון חייב לראות את זה.

פאלמר שוב עושה חסד לחבריו הותיקים כשהוא מבצע את "אמריקה" של ליאונרד ברנשטיין שזכה לביצוע מלא חיים של "דה נייס" עם אמרסון. ביאלטוביץ' מראה שלא צריך שום קלידן בשביל לבצע את היצירה הקליטה והמקפיצה הזו.

בהמשך המופע, בא כצפוי למסורת עוד עיבוד קלאסי נועז. הפעם ל"כרמינה בוראנה" של קרל אורף. החבר'ה לא מפסיקים להרשים ביכולות הנגינה על הכלים שלהם. הדובדבן מגיע כהפתעה, הסיבה המרכזית של המופע.

ביצוע מושלם ליצירה הגדולה "תמונות בתערוכה" של מוסורסקי שגם זכה לביצוע תוסס של ELP בשנות השבעים. המוטיב המוכר, הקטעים הממזרים, לאורך 24 דקות בוצעה היצירה החשובה הזו. הבס הבשרני של פיצפטריק שבחלקו גם נשמע כמו סרט מדע בדיוני בגלל האפקטים רק מוסיף למסיבה. לאחר הסיום המלכותי של היצירה הקהל עמד על רגליו ופשוט ביקש עוד.

מפרט שנתן פול ביאלטוביץ'
מפרט שנתן פול ביאלטוביץ'
הביצוע ליצירה המפורסמת של אהרון קופלנד, "תרועות לאדם הפשוט" אי אפשר היה שלא להיסחף עם הזרם בקצב ובמנגינה הקליטה. באמצע הקטע בא קטע הסולו של פאלמר עם סולו תופים שאף אחד לא יודע עד מתי נמשך. רק נותר הרושם על בן אדם בן 60 שממשיך לנגן כמו בן 20. הקהל עמד לקראת הסוף, וכפרידה בוצע כהדרן עוד ביצוע מקפיץ ליצירה ידועה של קופלנד.

זה היה 'הודאון' (Hoedown) הביצוע הכל כך רוקיסטי רק המשיך להעמיד את הקהל על הרגליים, כששוכחים לגמרי את הגרסה המקורית של קופלנד. ובסוף, הלהקה פשוט נתנה את תודתה לקהל והלכה וכך הסתיים לו מופע נדיר ומעולה בארצנו הקטנה.

הקהל, שהרגיש במופע בין חברים, הגיע לאחורי הבמה לקבל חתימה.

זכיתי לדבר עם ביאלטוביץ' שהיה בחור נחמד מאוד. הייתי אחוז התרגשות כשהוא נתן לי את המפרט שלו (אני לא מפסיק לנגן עם המפרט הזה מאז).

אין ספק שמתנת היומולדת שקיבלתי העניקה לי שעה ו-50 דקות שוות.

אני אזכור את זה תמיד (The show that never ends).

כתב: ליעד עיני

קארל פאלמר בישראל



התגובות שלכם: מה יש לכם לומר על קארל פאלמר בישראל?

***




אודות האתר / עמוד ראשי / חדשות ואירועים / ביקורות אלבומים / להקות ואמנים / הספר

Email: uribreitman@gmail.com

Mitkadem.co.il