רוק מתקדם - מדריך עברי - חזרה לעמוד ראשי
המדריך העברי לרוק מתקדם - חדשות, ביקורות, להקות, מאמרים, ראיונות, ביוגרפיות - כל מה ש'פרוגרסיב'
רוק מתקדם > חדשות ואירועים > לפרוס בישראל 2016

לוגו להקת לפרוס להקת לפרוס בישראל 2016

מועדון תמונע, תל אביב

Leprous in Tmuna Club, Tel Aviv, Israel

יום רביעי, 23 במרץ

עודכן: 24 מרץ 2016

לפרוס בתיאטרון תמונע, 23 מרץ 2016, צילום: שרון שפירא
לפרוס בתיאטרון תמונע, 23 מרץ 2016, צילום: שרון שפירא

ביקורת מופע - אורי ברייטמן:

לפרוס נתנו מופע מטאל מהודק בצורה מפלצתית, עם התקפי פראות קצרצרים שהובילו את הקהל לאקסטזה. החמישייה הצעירה בחנה את קצה גבולות הגוף האנושי, במיוחד במחלקת התיפוף והשירה. הקהל ב'תמונע' הגיב בחום רב ללהקה הנורבגית, שנתנה הרבה מעבר ל-100%.

הסט-ליסט כלל 7 קטעים מאלבומם האחרון ('דה קונגרגיישן'), ארבעה נוספים מקודמו ('קואל') ושניים נוספים מזה שקדם לו ('בילאטרל'). הסולן, איינר סולברג, כבר לא מצליח לשחזר את הצרחות האקסטרימיות של תחילת הדרך, שהיו על-אנושיות בכל מקרה. ניכר שמר סולברג מסתדר יותר טוב עם הקול החדש שסיגל לעצמו, שנקרא לו 'מלאכי', עם נגיעה אופראית. המתופף המדהים בורד קולסטאד החל את ההופעה עם חולצה שחורה, וסיים אותה חצי עירום, מזיע ומחוייך: הוא נתן תצוגת-תכלית מהממת, הראויה לקצין בכיר בחיל התותחנים.

לפרוס, בסופו של דבר, היא סיירת פרוג-מטאל שכוחה הוא בשילוב בין מקצבים אסימטריים מהממים, שירה סופר-דרמטית ומערך גיטרות תומך לחימה, בלי סולואים ובלי טיפת ג'אז. ההופעה היתה מוחצת-חושים, מחסלת-ראשים, ממוקדת כמו לייזר וקטלנית כמו סופה. בקטע 'דה פרייס', שפתח את אלבומם האחרון, הקהל שלט היטב בכל פעימה, והתוצאה היתה מחשמלת. כל הכבוד לפרוגסטייג', על שהביאה את ההרכב הייחודי הזה לתיאטרון תמונע הקטן.


ביקורת נוספת - ליאור שוורצמן:

"מי שבא אתמול להופעה של לפרוס במועדון 'תמונע' חזה בלהקה שנמצאת בשיא יכולתה הבימתי. הקהל הבין זאת מייד והגיב בהשתוללות, קפיצות, צרחות, שירה, הרמת ידיים ולא הפסיק לעודד ולו לרגע.
לפרוס על הבמה אתמול חשפה את מלוא עוצמתה המביעתה, הרבה יותר מאלבומי האולפן, הטובים לכשעצמם. אך על הבמה לפרוס היא חבית נפץ בוערת ובלתי ניתנת לנטרול - אי אפשר להישאר אדיש לה.
מדובר בחבורת נגנים מהוקצעת להחריד, חדה כתער אשר מפיקה כמות בלתי נגמרת של אנרגיות ועוצמות. פרצי המטאל הבלתי מתפשרים בשילוב של מתופף שנולד עם מקלות תופים ביד וסולן שלא עוצר באדום ומגיע לגבהים על אנושיים, הותירה אותי פעור פה. לפרוס מנגנת מטאל מהודק, מדוד, על גבול המתמטי, אך השירה האמוציונאלית של הסולן מאזנת את התרכובת ומותירה את הצופה נרגש ונפעם.
אחת ההופעות הטובות שראיתי בשנים האחרונות.".


לפרוס להופעה אחת בישראל 2015
לפרוס בתמונע; צילום: אורי ברייטמן

ההרכב הנוכחי

  • איינר סולברג - סולן, קלידים

  • בארד קולסטאד - תופים

  • תור אודמונד סורק - גיטרה, שירה

  • אויסטין לנדסוורק - גיטרה, קולות רקע

  • סימן דניאל בורבן - בס, קולות רקע



רשימת השירים במופע - סט-ליסט קבוע בסיבוב זה

  1. דה פלאד (The Flood)

  2. פו (Foe)

  3. ת'רד לו (Third Law)

  4. כרוניק (Chronic)

  5. ריוויינד (Rewind)

  6. דה קלואק (The Cloak)

  7. אקוויירד טייסט (Acquired Taste)

  8. רד (Red)

  9. סלייב (Slave)

  10. דה פרייס (The Price)

  11. מון (Moon)

  12. דאון (Down)

  13. דה ואלי (The Valley)

  14. הדרן: פורסט אנטרי (Forced Entry)


ראיון עם להקת לפרוס

מאת שחר טל, בערב המופע

שחר טל: האם נכון לתאר את המוסיקה שלכם כאיזון בין סדר ואי-סדר?
איינר סולברג: אני אוהב את התיאור הזה. במיוחד באלבום האחרון שלנו, הוא מאוד מובנה ומאוד מפורט. אבל לפעמים המוסיקה עדיין די כאוטית, בדרך שבה היא נשמעת.

שחר: כך ייראה האלבום הבא שלכם?
איינר: עדיין לא החלטנו. האלבום הבא לא יילך בכיוון אחר לגמרי. אני חושב שמצאנו משהו שאנחנו מסתדרים איתו ב'קונגרגיישן', ואנחנו רוצים להמשיך לחקור את הכיוון הזה. אנשים לא צריכים לצפות לכיוון חדש.

שחר: הקטע 'דה פלאד' (The Flood) - איך הוא נבנה?
איינר: הוא החל מהתבנית הריתמית הסביבית, הריף הבסיסי. סביבו בנינו את כל האינטנסיביות של השיר. היה לי ברור שזה מה שאני רוצה לעשות. אני מעריץ גדול של להקות כמו 'מאסיב אטאק', לדוגמה, שטובות בפיתוח של תבניות בסיסיות.
תור אודמונד סורק: ולהיות רפטטיבי כל כך לאורך כל הדרך, עד החלק האחרון שהופך להיות משהו אחר - זה נותן לעניין אפקט מגניב מאוד.

שחר: האם השתמשתם בהשפעות של קינג קרימזון לקטע 'רד' (Red)?
איינר: זה היה צירוף מקרים. נתתי לקטע את השם רק אחרי שסיימתי לכתוב אותו. אף פעם לא הייתי אספן תקליטים, אבל כשהייתי צעיר התחלתי לאסוף תקליטים של קינג קרימזון. זו היתה להקת הפרוגרסיב היחידה משנות השבעים שלא נשמעה לי יותר מדי שמחה. כל השאר היו יותר מדי עליזים.

שחר: מי בלהקה אחראי על המשקלים המטורפים והמתמטיים?
איינר: בדרך כלל זה אני שקובע את המשקלים והמקצבים.
תור: אני חושב שמאז הקטע 'פורסט אנטרי' (Forced Entry), זו הפעם הראשונה שבנית לנו מסמך עם מקצב כתוב שאפשר לעשות איתנו חזרות אינסופיות.
איינר: אבל עכשיו זה עובד הרבה יותר מהר...בורד, המתופף שלנו, הוא גאון פוליריתמי. הוא צריך להשקיע רק 5 דקות בלימוד מקצב מאוד מסובך. הוא יכול לשמוע את כל ה-16 פעימות בתוך הראש שלו, ממש בקלות.
תור: זה ממש מוזר, כי כשהוא (בורד) מנסה להסביר לנו את זה, אף אחד לא מצליח להבין על מה הוא מדבר. כי אף אחד לא חושב על זה ככה.
איינר: במובן מסוים, קרה דבר טוב מאז שהבאנו את בורד ללהקה - כבר אין יותר גבול לכל מה שאני יכול לכתוב. הוא יכול לנגן כל דבר, להסתדר עם כל דבר. בעבר, השקענו המון זמן בדברים האלה, כי כל העניין הזה (של המשקלים האסימטריים) היה לנו חדש לגמרי.
תור: תמיד ניסינו לפגוע גבוה יותר ממה שהיכולות שלנו איפשרו לנו. אני מניח שכך הצלחנו ללמוד.
איינר: בורד הוא משהו מיוחד, גם בתור בן-אדם. יש בו המון אנרגיה. אם אתה תפגוש אותו, תבין את זה מיד.
תור: אי אפשר לתאר את בורד. צריך לחוות אותו. זה טוב שיש לו את התופים כדי שהוא יוכל להוציא את האנרגיה שלו, אחרת...


להקת לפרוס בשנת 2015
בתמונה: להקת לפרוס הנורבגית בתמונת פרומו מ-2015


שחר: יש הבדל גדול בין שלושת האלבומים האחרונים שלכם. מה השינוי שעברתם בדרך?
איינר: לא יכולנו לקפוץ ישר מ'ביילטראל' אל 'דה קונגרגיישן'. זה היה צעד גדול מדי. מבחינתי כזמר, באלבום 'קואל' פשוט הפסקתי להתאמץ יותר מדי. ב'ביילטראל' רציתי להראות את היכולות שלי כזמר, וב'קואל' פשוט השתחררתי. אתה צריך ללמוד להירגע ולעשות את זה בדרך שלך. כמובן שבשנים הראשונות אתה צריך להתמקד בטכניקה, אבל עכשיו הכל כבר נמצא בתוך הגוף, ואני לא צריך להתאמץ כל כך. עכשיו אני כבר לא יכול להקשיב יותר לתפקידי השירה שלי ב'ביילטראל'.

שחר: איך אתם נהנים מהביקור שלכם בישראל?
תור: אני ממש אוהב את האוכל כאן והאקלים. אני צמחוני, והמטבח הים-תיכוני ממש מתאים, למשל החומוס.
איינר: וכל האנשים שפגשתי כאן היו ממש ידידותיים ונחמדים.
תור: לישראלים יש את הדעות שלהם, אבל לדעתי זה חשוב מאוד להיפגש עם האנשים. אסור לשפוט מישהו, צריך לבקר במקום ולחוות אותו בעצמך.
איינר: לא משנה מה העמדה הפוליטית שלך, פשוט אין לזה שום קשר עם האנשים והמוסיקה.

שחר: אתם מקבלים הרבה תמיכה דרך ממשלת נורבגיה, למשל כרטיסי הטיסה. עד כמה היתה התמיכה הזו חשובה בשבילכם?
תור: זה הקל עלינו קצת לעשות את זה, אבל זה לא אומר שלא היינו מצליחים בלי התמיכה הכספית הזו.
איינר: בשנים הראשונות, הגשנו בקשות לתמיכה ולא קיבלנו כלום. ועדיין הסתדרנו עם ההוצאות וההופעות. אבל ללא ספק, כשאנחנו מקבלים תמיכה זה הופך את כל העסק לקל הרבה יותר.
תור: ממש הופתעתי כאשר שמעתי שהשגרירות הנורבגית בישראל באמת עזרה להפקה הישראלית עם כרטיסי הטיסה.
איינר: אנחנו גם יכולים לקבל כיסוי של הוצאות הטיסה לסיבוב באוסטרליה.

שחר: אתם מאוד רציניים לגבי המוסיקה שלכם, שואפים לשלמות. האם יש לכם זמן להשתולל קצת?
איינר: ברמה האישית, אנחנו כל הזמן צוחקים. אנחנו ממש לא אנשים רציניים מחוץ להופעות. דרך המוסיקה שלנו, אנחנו מצליחים לחקור חלקים אחרים באישיות שלנו.
תור: כולם מקבלים את הרושם שאנחנו כל הזמן צוחקים, אבל על הבמה - אנחנו לא אוהבים שטויות ובדיחות.
איינר: כשלהקת הייקן עשו לנו תרגילים על הבמה, היינו מוכנים לסבול את זה כי אנחנו חברים טובים שלהם. אבל אנחנו לא אוהבים הומור בהופעה שלנו. זה לא עובד עם ההופעה שלנו.
תור: להופעה שלנו יש זרימה כזאת, והומור הורס את הזרימה הזו.

שחר: האם המוסיקה של לפרוס מושפעת ממוסיקה נורבגית כלשהי?
איינר: יש קור מסוים במוסיקה שלנו. זה עובד טוב יותר עם עצי אורן מושלגים ברקע.
תור: אנחנו הולכים עם הפילוסופיה של 'מוסיקה שמחה מעציבה אותי, ומוסיקה מעציבה משמחת אותי'.
איינר: זה ציטוט שגנבתי מסטיבן וילסון, למרות שלדעתי המוסיקה שלו די שמחה.
תור: באיזור הצפוני של אירופה, זו מוסיקה טיפוסית. לא רק לנורבגיה.
איינר: גם הפולק הנורבגי הוא לא כל כך שמח, הוא די רציני.
תור: יש בפולק הישן גם צדדים אפלים. למשל, באלבום שלנו 'טול פופי סינדרום' יש כמה השפעות פולק.
איינר: בנורבגיה יש די הרבה להקות שעושות גרסאות רוק של מוסיקת פולק עתיקה. אבל באופן כללי,
תור: אבל אנחנו לא הולכים בכוונה על הצליל הנורבגי. בכמה מובנים, אנחנו מאוד לא נורבגים טיפוסים.
איינר: וסצינת המוסיקה הנורבגית היא די גדולה ביחס לגודל של המדינה, הרבה להקות מטאל בינלאומיות והרבה ג'אז. זו סצינה תרבותית עשירה. אולי יש השפעות נורבגיות בתת-מודע, אבל לא בצורה מודעת.

שחר: אתם רוצים להגיד משהו למעריצים הישראלים שלכם?
תור: אני מאוד מעריך את העובדה שיכולנו לחזור ולהופיע כאן, זה משמח לשמוע שיש לנו כאן מעריצים שרוצים אותנו בחזרה. אנחנו מקווים שנוכל להופיע כאן שוב.


שלושה אלבומים מומלצים של לפרוס

Thick as a Brick
דה קונגרגיישן
The Congregation

2015
Bilateral
ביילטרל
Bilateral

2011
Songs from the Wood
קואל
Coal

2013




התגובות שלכם: מה יש לכם לומר על הלהקה וההופעה?


אודות האתר / עמוד ראשי / חדשות ואירועים / ביקורות אלבומים / להקות ואמנים / הספר

Email: uribreitman@gmail.com

Mitkadem.co.il