רוק מתקדם - מדריך עברי - חזרה לעמוד ראשי

פינק פלוידוזאורוס

הרבה מאוד נכתב על להקת פינק פלויד, בעיקר בגלל ההצלחה המסחרית הגדולה של האלבום 'הצד האפל של הירח'; הוא נכנס לספר השיאים של גינס לאחר ששהה במצעד המכירות האמריקני 741 שבועות רצופים. הרבה גם דובר על אופיו השנוי במחלוקת של הבסיסט והזמר רוג'ר ווטרס, הסכסוך הארוך בינו ובין הגיטריסט דייב גילמור, טירופו של הסולן הראשון סיד בארט והמופעים הראוותניים של הלהקה.


"אני חושב שתמיד התבלטנו בקטגוריה משלנו. לא הייתי מעריץ גדול של רוב הלהקות הנחשבות ל'רוק מתקדם'. אני כמו גראוצ'ו מרקס: אני לא רוצה להשתייך למועדון שיהיה מוכן לקבל אותי אליו כחבר. אנחנו תמיד חרשנו את התלם שלנו", טען גילמור בראיון בשנות התשעים. לעומתו, הקלידן ריצ'רד רייט בראיון בשנת 1996 הודה ש"בהחלט הייתי מודע ללהקות הרוק המתקדם שפעלו באותה התקופה: להקות כמו ג'נסיס, יס...הקשבתי לכל הלהקות האלה ואהבתי חלק מהן. תמיד אהבתי את ג'נסיס עם פיטר גבריאל, אבל איבדתי עניין כאשר הוא עזב".


גילמור לא יכול להתכחש למציאות: כמעט כל ספר או מאמר שעוסק ברוק מתקדם, עוסק גם בלהקת פינק פלויד. איך אפשר להסביר את הפער בין הדרך שבה תופס את עצמו אמן כמו גילמור, והדרך שבה ההיסטוריה של הרוק שופטת אותו?


תשובה אפשרית לכך היא, שגילמור לא מעונין לראות את עצמו כאמן של זרם אחד. ובכך הוא צודק. הפלוידים, כמו הרכבים מצליחים רבים, הסתגלו לרוח התקופה ושינו את המוסיקה שלהם בהתאם למצב. הם נגעו בסגנונות מוסיקליים רבים: פסיכדליה, בלוז, אוונגארד ועד בלאדות פולק שקטות. האלמנט הבולט במוסיקה של הפלוידים היה ונשאר השילוב בין מלנכוליה בריטית קרירה ובין בלוז אמריקני מצ'ואיסטי וחם. פינק פלויד לקחה את התבנית הפופולרית של הרוקנרול השחור, והזריקה לתוכה את כל התסביכים הבסיסיים של התרבות המערב-אירופאית שלאחר מלחמת העולם השנייה.

 

פינק פלויד - ביוגרפיה



אודות האתר / הספר / עמוד ראשי / חדשות ואירועים / ביקורות אלבומים / להקות ואמנים

Email: uribreitman@gmail.com

Mitkadem.co.il