רוק מתקדם - מדריך עברי - חזרה לעמוד ראשי
המדריך העברי לרוק מתקדם - חדשות, ביקורות, להקות, מאמרים, ראיונות, ביוגרפיות - כל מה ש'פרוגרסיב'
רוק מתקדם > חדשות ואירועים > דיויד גילמור בקרואטיה

David Gilmour Band Logo - לוגו דיויד גילמור דיויד גילמור בקרואטיה

ליאת רוזנבלט עלתה על מטוס כדי לראות את כוכב נעוריה מופיע באמפיתיאטרון 'פולה' (Pula). הקלאסיקות האלמותיות של פינק פלויד נאבקו בחומרים החדשים מאלבום הסולו הרביעי של גילמור, ותצטרכו לקרוא את עדותה המלאה כדי לשמוע מי ניצח

מאת: ליאת רוזנבלט (12/9/15)


כבר שנים רבות שאני מחכה להופעה של גילמור. בתור מעריצה מושבעת של הפלוידס בכלל וגילמור בפרט, עקבתי אחרי הקריירה המדשדשת שלו בשנים האחרונות, אבל לא איבדתי תקווה ותיארתי לעצמי שמתישהו הוא יוציא אלבום חדש (האחרון היה לפני כ-10 שנים) ואולי גם יצ'פר את המעריצים בסיבוב הופעות.


לשמחתי, גילמור הודיע לפני כשנה על אלבום חדש שנקרא 'ראטל דת לוק' (Rattle that Lock) ועל סיבוב הופעות נלווה לפני כחצי שנה. רכשתי מיד כרטיס להופעה הראשונה בקרואטיה, בעיר היפהפייה פולה (Pula).


הארנה של פולה, קולוסיאום מימי רומא העתיקה, נבנתה לפני אלפיים שנה ומסוגלת להכיל כ-10,000 איש. הכמויות הללו אכן גדשו את המקום העתיק. נחמד שיש כל כך הרבה מעריצים נלהבים לקשיש בן 69 שעדיין לא נס ליחו, אבל השירים החדשים שהוצגו לצד היצירות הפלודיות האלמותיות קצת הוכיחו אחרת.


דיויד גילמור בסיבוב הופעות 2015
פוסטר אמנותי חובבני לכבוד ההופעה של גילמור בקרואטיה.
קרדיט: מאריו סאריק (Mario Šarić)


גילמור עלה לבמה בדיוק בזמן, לתשואות הקהל שלא הפסיק לעמוד ולמחוא כפיים, עד האקורד הראשון של הרצועה הראשונה שאיתה בחר לפתוח גילמור מתוך האלבום החדש.


5 a.m – רצועה פסטורלית על שעת בוקר מוקדמת, מלווה בכינורות. מה אפשר להגיד? יפה, אבל חלש. לא לזה ציפיתי בתור אקורד פתיחה למופע. הקהל קצת נרדם, אבל האמת שקשה לעמוד בפני הנגינה של גילמור גם כשהוא לא מאתגר את עצמו יותר מדי. חוסר אתגר שכזה ניכר גם לאורך שאר הקטעים מן האלבום. רצועת הנושא של האלבום, 'ראטל דת לוק' (Rattle that Lock) כבר הקפיצה את הקהל על רגליו: שיר לא רע, קצבי ולמרות שגילמור שאב את ההשארה ללחן מאות הודעה של תחנת רכבת בצרפת ואף שילב אותו כאקורד הפתיחה, זה אחלה שיר ביחס לשאר הרצועות באלבום.





ברצועה הבאה, 'פייסס אוף סטון' (Faces of Stone) גילמור מספר על טיול בפארק שערך עם אימו לפני מותה מאלצהיימר, והלחן נוגה שוב ואיטי בהתאם. קצת קשה לעכל את הרצועה שנייה אחרי השיר המקפיץ הקודם, ואני מתחילה להבין שאין בעצם תמה ברורה לתקליט שלו. מה שמשותף כנראה לרוב הרצועות הוא הלחן הנוגה, והלא תמיד מרגש, מה שהופך קשה יותר להבנה את הצהרתו של גילמור, שמבחינתו האלבום חדש הוא הדבר הכי טוב שעשה אי-פעם.


את הרצועה הבאה, 'א בואט לייז ווייטינג' (A boat lies waiting), הוא כתב לזכרו ובהשראתו של ריצ'רד רייט זצ"ל, קלידן פינק פלויד שנפטר ב-2008. ברצועה משולב פתיח פסנתר שמזכיר למאזין במעט את מה שרייט עשה בימיו כקלידן. רצועה יפה, רגישה ומרגשת המשלבת את קולו של גילמור עם הזמרים המלווים אותו בהרמוניה נהדרת. בשלב הזה של ההופעה היה ברור שהקהל "צמא דם" לקצת יותר רוק ופחות הספדים לאהובים שהלכו, אבל זה גילמור ולכן כולנו מחכים בסבלנות.


Rattle That Lock
ראטל דת לוק
Rattle That Lock
אלבום הסולו הרביעי
של דיויד גילמור
ואז זה מגיע: הצלילים הראשונים המוכרים כל כך של מישהו שמחפש תחנה כלשהי ברדיו ומוצא את אקורד הפתיחה המפורסם של Wish you were here. הקהל יוצא מגדרו. גילמור משלהב את כולנו ואנחנו צורחים את המילים בחזרה אל הבמה. גילמור ממשיך לרצועה 'דה בלו' (The Blue) מתוך אלבום הסולו הקודם שלו. שיר חביב, לא יותר מזה. שוב קצת נמנום מאזור הקהל. אני אישית מחכה לגילמור של פעם שידע להיות וירטואוז גדול ונתן סולואים ארוכים ומרשימים שבזכותם הטביע את חותמו בעולם המוזיקה.


ושוב, רחש מוכר מאזור הבמה: על המסך העגול הכל כך מאפיין של הפלוידס, מופיעים מטבעות מסתובבים והקליקים המוכרים כל כך של הקופה הרושמת מלפני 42 שנים.


גילמור מהקוצע ומפגיז העתק מדויק של 'מאני' (Money) המוכר והטוב ומוכיח לקהל שלא נס לחו למרות הגיל. הקול אותו קול, והמיומנות על הגיטרה היא אותה מיומנות. הלהקה של גילמור מקצועית ונותנת פייט לא רע למקור. מיד לאחר מכן מחליק השיר ל'אס אנד ת'ם' (Us and them), הרצועה הבאה מתוך 'דה דארק סייד אוף דה מון'. תענוג צרוף. אין מילים לתאר את שלמות הביצוע...
ואז, רצועה נוספת מתוך האלבום החדש שמחווירה עד כדי מבוכה לעומת החומרים הישנים. שוב, כינורות, נגינה איטית וסולו אחד בקושי. נקסט. גילמור מסיים את החלק הראשון של ההופעה עם 'היי הופס' (High Hopes) החביב. "הדשא היה ירוק יותר" מקונן דיוויד ואנחנו יוצאים להפסקה של רבע שעה. הדשא בהחלט היה ירוק יותר בסבנטיז.


את החלק השני של ההופעה גילמור בוחר לפתוח בבחירה תמוהה אבל מעולה: 'אסטרונומי דומינה' (Astronomy Domine) מעידן הפלוידס לפני גילמור. אולי לכבודו של סיד בארט, אבל זה לא משנה. הלהקה וגילמור נותנים ביצוע מוקפד ומעולה והקהל שוב על הרגליים. ואז גילמור מפציץ שוב עם פגז מהעבר, 'שיין און יו קרייזי דיימונד' (Shine on you Crazy Diamond) חלקים 1 עד 5. הקלידן המלווה אותו עושה עבודה טובה בתפקיד רייט המנוח, והתוצאה היא, שוב, עשרת אלפים איש מתמוגגים. אתנחתא קלה: גילמור מציג את הנגנים והזמרים המעולים שמלווים אותו.


הרצועה הבאה מהאלבום החדש, 'טודיי' (Today), מתחילה בהרמוניית קולות והופכת לשיר קצבי יחסית. שיר חביב, ביצוע מעולה, אבל לא נרשם ריגוש גדול, בטח לא אחרי 'שיין און'... כעת הזרקורים מתמקדים בגילמור שפורט את 'סורו' (Sorrow) המעולה מהעידן הפוסט-ווטרסי של הפלוידס; רצועה שמאפשרת לגילמור להדגים את יכולות הגיטרה המעולות שלו כשהוא רוצה; הקהל ואני נזכרים שוב מדוע הוא אחד הגיטריסטים הטובים בעולם.


גילמור והלהקה עוצרים לרגע להרכיב משקפי שמש ואז מתחיל 'ראן לייק הל' (Run Like Hell) מתוך "החומה". עוד רצועה חביבה על גילמור שגם לקח חלק בכתיבה שלה. גילמור מנגן בהנאה גדולה וכולנו על הרגליים, רוקדים.


גילמור מסיים בריקוד קטן לקול שאגות הקהל ויורד עם הלהקה מהבמה רק כדי לעלות להדרן בן שלושה שירים מוכרים: 'טיים' (Time), הריפריזה של בריד' (Breathe - Reprise) וכמובן, הדובדבן שבקפצת, 'קומפורטבלי נאמב' (Comfortably Numb).


בסיכומו של דבר ההופעה של דיויד גילמור בקרואטיה היתה מעולה ומקצועית. הבעיה העיקרית היא האלבום החדש לעומת השירים הישנים של הפלוידס. בחלקים המוכרים הקהל שיתף פעולה בהתלהבות, אבל הרצועות החדשות בולטות בבינוניות ובחיוורונן לעומת מה שגילמור עשה בשנות ה-60 וה-70 עם חברי הפינק פלויד.
כשהאזנתי לאלבום לאחר מכן בבית, הבנתי שההופעה של גילמור קצת עושה לו עוול. מדובר באלבום חביב – ולהכניס לסט-ליסט שירים מתוכו לצד קלאסיקות רוק נצחיות, הופכת את המופע לחוויה שאפשר להגדירה כבלתי-מגובשת.

סיבוב ההופעות של דיויד גילמור יימשך באירופה עד אמצע אוקטובר, יתרחב לאמריקה עד אמצע אפריל ויסתיים בסוף יוני.


התגובות שלכם על סיבוב ההופעות של דיויד גילמור

***


אודות האתר / עמוד ראשי / חדשות ואירועים / ביקורות אלבומים / להקות ואמנים / הספר

Email: uribreitman@gmail.com

Mitkadem.co.il