|
המדריך העברי לרוק מתקדם - חדשות, ביקורות, להקות, מאמרים, ראיונות, ביוגרפיות, פורומים, הורדות, קישורים - כל מה ש'פרוגרסיב' |
רוק מתקדם > להקות רוק מתקדםטרספאס (Trespass) - הירושלמים באיםטרספאס הוציאה לאור את אלבומה השני, Morning Lights, ב-14 ביוני 2006. האלבום יוצא לאור בישראל בעזרת רשת ההפצה של "התו השמיני" (טלפון: 02-6248021), ובשאר העולם במסגרת חברת Musea הצרפתית. קליפ חדש של טרספאס כבר מוקרן ברשת, וניתן ליצור קשר עם הלהקה לגבי האלבום וההופעות בטלפון נייד 052-287-4376. בירת ישראל לא מתגאה בלהקות רוק מתקדם רבות. למעשה, עד עתה ידועות רק ארבע: 'דובדבן' משלהי שנות השבעים (המתכננת להוציא אלבום נוסטלגי ראשון במהלך 2006), 'אשקלון קווילט' שהוציאה אלבום אחד, להקת רווח כפול שהוציאה גם היא לאבום אחד -- ועכשיו שלישיית 'טרספאס' (Trespass) שהספיקה להוציא שני אלבומים בחברת מוסיקה צרפתית נחשבת (Musea), ולצבור תגובות חיוביות מרחבי הגלובוס הקטן. גיל שטיין השתלט על הקלידים והשירה. רועי בר-טור עוסק בבאס. גבי ויסמן הוא התופיסט. שלושתם נמצאים באיזור שנות השלושים לחייהם. כשמדברים על טריו 'פרוגרסיב', מיד עולה לראש ELP המפורסמת (אמרסון לייק ופאלמר). ואכן, יש בסיס למחשבה הזו, אם כי רעוע ומעט משעשע. גיל שטיין מספר ש"בכלל לא הייתי מודע לקיומה של להקת אמרסון לייק ופאלמר, כי לא גדלתי בתוך ה'פרוגרסיב' - גדלתי בעיקר על מוסיקה קלאסית ועל פולק (Folk). גם הופעתי קצת באירופה בתחום הזה. על Yes וג'נסיס שמעתי, אבל לא על ELP. היו חבר'ה שבאו בהופעות ואמרו לנו שזה נשמע כמו ELP ולא ידעתי על מה מדובר. אחרי כמה חודשים ביקשתי מגבי (המתופף שלנו) שיביא לי אלבום לשמוע. הוא נתן לי את האלבום 'טארקוס' (Tarkus) וכבר בדקה הראשונה עלה לי חיוך ואמרתי לעצמי שכנראה שלא המצאנו את הגלגל. כבר עשו את זה לפנינו".
במילים אחרות, עדיין מוקדם להכריז על השלישיה הירושלמית כעל הגירסה הישראלית ללהקת ELP ולכנות אותם בשמות כמו "שטיין, בר-טור אנד ויסמן" או SBW בקיצור. מי שרוצה להתרשם כאן ועכשיו, אפשר להוריד את קטע הנושא (אין הייז אוף טיים) ולהבין לבד על מה כל המהומה. גיל שטיין, ירושלמי מלידה, החל לנגן על חלילית וקלרינט בכיתה ג'. עבר לקלידים בגיל חמש-עשרה ומשם לפסנתר. "אני לא זוכר באופן מוחלט על מה גדלתי שניגנתי, אבל רוב הדברים שאני עושה היום קשורים לתקופת הבארוק, בעיקר באך ומלחינים בתקופה הזו. הנטייה שלי היא להלחין דברים שהם קונטרה-פונקטיים. אנחנו נשמעים בארוקיים, גם כשאנחנו אגרסיביים". ההכשרה הקלאסית של גיל הצטרפה ליחידת-קצב המבוססת על אהדה לרוק מתקדם בפרט ורוק בכלל. "מי שהכניס אותי לצבע של הפרוגרסיב זה רועי וגבי - הם יותר טבועים בסגנון הזה ממני. אני נפלתי מבועה כזאת, ופשוט התחלנו לנגן וזה זרם לאופי של מוסיקה פרוגרסיבית. אני לא הייתי עושה את זה ביום-יום". "גם לרועי, הבסיסט, יש רקע קלאסי - הוא היה קונטרה-בסיסט והוא קורא תוים. לגבי אין הכשרה קלאסית ממש, אבל הוא מבין את הדברים האלה - למשל, אנחנו עובדים עכשיו על קונצ'רטו לכינור של ויולאדי בעיבוד רוק, והוא קורא את התוים ומבין את היצירה. ההשפעות של רועי הם בעיקר שנות השבעים, כמו Yes למשל - הוא מעריץ את הבסיסט שלהם כריס סקווייר. שניהם אוהבים את ELP ו'דיפ פרפל', ורועי גם חסיד של הדברים הפרוגיים המוכרים, כולל ג'נטל ג'ייאנט וקינג קרימזון, ואן דר גראף וג'נסיס. גם גבי מושפע מהרכבים של שנות השישים והשבעים. אני באתי יותר מהקטע ה'קר' והטכנוקרטי של הנגינה וההלחנה". שם הלהקה נבחר במקרה. מעריצי ג'נסיס מכירים היטב את האלבום החלוצי Trespass ('הסגת גבול' או 'כניסה בלתי חוקית' בעברית) ובעולם קיימות כבר כמה להקות בעלות שם זהה, אבל הקשר לג'נסיס הוא מקרי למדי. "גבי ורועי היו מודעים לעובדה שיש אלבום כזה, אבל השם פשוט נשמע להם נחמד. זה צץ להם מהראש והם אמרו את זה בתור בדיחה, פשוט התגלגלנו להופעות וזה השם שנתנו לעצמנו, בלי יומרות להיכנס לנעליים גדולות. פשוט הודיעו לנו שיש לנו הופעה בעוד שבוע, והיינו צריכים למצוא שם והחלטנו על טרספאס. אין שום דבר קדוש מאחורי השם". טרספאס הפכה ללהקה של ממש בסוף 1999. גיל פגש את גבי ורועי בירושלים. השניים ניגנו בלהקות שעשו גרסאות כיסוי למוסיקה משנות השישים והשבעים; גיל ניגן בהרכב שעשה גרסאות כיסוי למוסיקה משנות השמונים; השלושה נפגשו לג'אם מאולתר, וזה עבד. "היה ניצוץ, והתחלנו להופיע. אני עובד בהנדסת קול בקומפלקס ירושלמי שנקרא 'הצוללת', כולל אולם מופעים ואולפן הקלטות וחדרי חזרות. יש לי גם סטודיו שלי, ובו עשינו את ההקלטה של האלבום, הכל אצלי בחדר-שינה. הכל הקלטתי ועשיתי בעצמי, כולל המאסטר הדיגיטלי". האלבום "אין הייז אוף טיים" (In Haze of Time), שכולו תוצרת בית וללא מגע ידן של חברות תקליטים ממוסדות, היה מוכן לצריבה ולמשלוח. ועכשיו רק נדרשה חברת הפצה מקצועית. וכאן נכנס לתמונה האינטרנט, על כל האפשרויות החדשות שהוא מציע למוסיקאים עצמאיים: "בדקנו באינטרנט מי מפיץ רוק מתקדם. קיבלנו הצעות משש-שבע חברות ברחבי העולם, אחרי ששלחנו לכולן את הדיסק, צרוב, בדואר אוויר. מדובר בשמות כמו קרניום (Cranium Music) בניו-זינלד, פרוגרס רקורדס בשוודיה, קודה רקורדז בפלורידה, יוניקורן רקורדז בקנדה, ולייבל אמריקני ששמו קינזיס - הם אלו שקישרו אותנו לחברת מיוזיאה (Musea) הצרפתית והתעקשו שזה ייצא. התגובות היו מהירות וטובות. קיבלנו אימיילים מרוצים ובסוף בחרנו במיוזיאה, שנראו לנו הכי מתאימים".
ראיון עם גיל שטיין מודל 2004 לקראת הופעה בת"א
|
אודות האתר / עמוד ראשי / חדשות ואירועים / ביקורות אלבומים / להקות ואמנים / הספר