רוק מתקדם - מדריך עברי - חזרה לעמוד ראשי

ביקורות אלבומים

Steve Hackett
Genesis Revisited

1996 Mercury Records
U.K.
(76:43)

ויקיפדיה

ביקורת: אורי ברייטמן

24/08/05
Steve Hackett - Genesis Revisited

סטיב האקט הוא היחיד מבין חברי להקת ג'נסיס שבאמת אוהב רוק מתקדם. הוא גם היחיד שמאמין שתור הזהב של הלהקה שייך לשנות השבעים. האקט עשה מעשה: הוא החליט לבקר מחדש בעברו המוסיקלי עם חבורה מכובדת של מוסיקאים כמו ג'ון ווטון, ביל ברופורד, טוני לוין, צ'סטר תומפסון, איאן מקדונלד. גם אחיו, ג'ון, הצטרף על חליל-צד. התזמורת הפילהרמונית המלכותית של אנגליה ומקהלת "סאנשז-מונטויה קוראל" נשכרו להעניק נפח סימפוני לעיבודים. התוצאה הסופית מרהיבה למדי, ומומלצת במיוחד לכל חובב ג'נסיס של השנים 1971-1977.

 

רק חסרונו של פיטר גבריאל מורגש בהקלטה. את כל חברי הלהקה אפשר להחליף איכשהו, אבל האקט לא הצליח למצוא זמר בעל שיעור-קומה כמו גבריאל. וזה החיסרון היחיד, למעשה. האקט גדש את הדיסק בשבעים ושבע דקות של עיבודים מפתיעים, חלקם גרנדיוזיים, חלקם הומוריסטיים, חלקם פופיים במוצהר. ביצועי הגיטרה שלו נשמעים טוב יותר במיקס המודרני מאשר באלבומים המקוריים, המלוטרון של פעם מרעיד את החדר, והגיבוי הקלאסי (תזמורת+מקהלה) מתאים כמו כפפה.

 

"ג'נסיס רוויזיטד", עם זאת, לא נועד רק לשדרג את ההקלטות הישנות בעזרת טכנולוגיה חדשה. חלק מהעיבודים נועד להעניק פרשנות שונה לחלוטין. למשל, המגע הג'אז-בלוזי לשיר הידוע "איי נו ווט איי לייק" או הקצביות הסוערת של "דאנס און א וולקנו". אפילו סולו החליל המפורסם של גבריאל ב"פירת' אוף פיפת'" נעלם לטובת גיטרה קלאסית בניחוח ספרדי. יש שני רגעי קיטש שכנראה נועדו למכור את האלבום ("יור אוון ספיישל וויי" בעיבוד פופי מלוטש ושיר חדש, "דז'ה וו" שהולחן עוד בשנת 1974), אבל רוב הקטעים נעים כל הזמן בסקאלה שבין "היי, מעניין!" ובין "מעולה!", כי גם כשהאקט לא עושה עבודה מושלמת, הוא עדיין מראה שהוא מוכן לקחת מטלית-אבק ולנקות את הבוידעם של ג'נסיס כמו שצריך.

 

פסגת האלבום היא העיבוד ההרפתקני ליצירה "פאונטיין אוף סלמאקיס", שלא מפחד לסטות מהנוסח המקורי ולגלות שבילים חדשים. בקטע הזה, כמו בשאר האלבום, למעשה, המאזין נדרש להתגבר על קבעונותיו האישיים: רק אחרי מספר גדול של האזנות אפשר להתייחס להקלטה המקורית כאל משתנה ולא כאל נתון. כך ניתן לקבל את הפרשנות החדשה כלגיטימית. לוקח זמן עד שמנערים החוצה את המחשבה ש"אסור לגעת בקלאסיקה של פעם", ומביטים על הפרוייקט של האקט כהזדמנות, לא כאיום.

 

פן מעניין נוסף בפרשנות של האקט למוסיקה של האקט מתבטא ביחס לעבודת הקלידים של טוני באנקס, שנוא-נפשו של הגיטריסט מאז ומעולם. האקט מקפיד להבליט את תפקידה של הגיטרה החשמלית על חשבונם של הסינתיסייזרים, ובכך הוא אולי גם מתקן עוול היסטורי שנגרם לו באלבומים רבים של ג'נסיס, כאשר נדחק לשולי המיקס בגלל שיקולי יוקרה. הוא לא מוותר על המלוטרון הפותח את "ווטצ'ר אוף דה סקייס" או על הפתיחה של "פירת'" (הפעם בצ'לסטה), אבל לאורך כל ההקלטה הוא משתדל לטאטא מן המיקס את זכרו של באנקס, ולהחליף את עבודתו בכלים תזמורתיים, מקהלה וכל דבר שזז. התוצאה הסופית נשמעת נעימה יותר לאוזן, אקוסטית יותר ואורגנית יותר כמעט מכל הבחינות האפשריות.

 

ועדיין, האקט לא לוקח את ג'נסיס ברצינות דתית: הוא מתייחס, למשל, לפן האתני של "לוס אנדוס" ומוביל אותו למסקנה ההגיונית - טיסה לדרום אמריקה. העיבוד לוקח תפנית חדה אל הקאריביים, משתולל עם כמה קבוצות מתופפים, וחוזר שוב לנתיב המקובל. האקט מעשיר את מחסן ההשפעות של ג'נסיס ומוסיף למוסיקה תת-גוונים חדשים. האלבומים המוקדמים של ג'נסיס, חלק מהפנתיאון של הרוק המתקדם הבריטי, משתלבים היטב גם במוסיקה של תרבויות אחרות, והופכים לקלאסיקה גלובלית. זו אולי דרך טובה יותר להאריך את חיי המדף של ג'נסיס מאשר להכין עוד רימסטר עם ערוץ סראונד מיותר.

 

לסיכום, הביקור של סטיב האקט בארכיוני ג'נסיס הניב פירות יפים. ההקלטה מפתיעה לטובה, מחדשת ומרעננת את היצירות של פעם, מוסיפה כמה קטעים שלא נשמעו בעבר, מתקנת חטאים קדמוניים, משפרת כמה היבטים טכניים ומעשירה את מגוון ההשפעות התרבותי. קשה לומר שמדובר באלבום חובה לכל חובב רוק מתקדם, ולמי שלא מעריך את ג'נסיס בוודאי אין מה לחפש כאן. ועדיין זה מאמץ שהשתלם, ואלבום נדיב שבהחלט מצדיק האזנות חוזרות. חבל שגבריאל, קולינס, באנקס וראת'רפורד לא עושים דברים דומים כיום.
הציון: 8.5/10





עוד ביקורות ומידע על סטיב האקט וג'נסיס

מסע השוליה - Voyage of the Acolyte

בקרים ספקטרליים - Spectral Mornings

פעם מעל הזמן - Once Above a Time

סטיב האקט בישראל - 2012

ג'נסיס מבראשית ועד היום




תגובות על סטיב האקט

איך מחשבים כאן ציונים?

קריטריונים רלוונטיים:

חדשנות ("אף פעם לא שמעתי משהו כזה")

מורכבות ("אני בחיים לא הייתי חושב על דבר כל כך מתוחכם")

לחנים ("הם ממש יודעים לכתוב מנגינות")

עיבודים ("כל הכלים משתלבים נהדר")

הפקה ("איזה סאונד צלול יש לאלבום הזה")

טקסטים ("ממש משורר, הבחור")

ביצוע ("איך הם מנגנים, קשה להאמין")



 

ביקורות אלבומים נוספות...






אודות האתר / עמוד ראשי / חדשות ואירועים / ביקורות אלבומים / להקות ואמנים / הספר

Email: uribreitman@gmail.com

Mitkadem.co.il