רוק מתקדם - מדריך עברי - חזרה לעמוד ראשי
המדריך העברי לרוק מתקדם - חדשות, ביקורות, להקות, מאמרים, ראיונות, ביוגרפיות, קישורים - כל מה ש'פרוגרסיב'

אחרית הימים - עטיפת האלבום 1972

אחרית הימים

אחרית הימים

1972 NMC (אן-אם-סי)

ישראל

(40:29)

ביוגרפיה - מומה

ביקורת: אוהד עזרתי ואורי ברייטמן


21/05/06

להקת "אחרית הימים" הוקמה בשנת 1971 והתפרקה שנה אחר כך. זה קרה אחרי הוצאת אלבום אחד ויחיד, בגלל התעלמות הקהל וחוסר פירגון מהתקשורת. לרוע המזל, רק לאחר פירוק הלהקה זכתה 'אחרית הימים' לשבחים שהגיעו לה: להקת השנה בשידורי ישראל, להקת השנה בגלי צה"ל, להקת השנה של שבועון 'להיטון', ופרס כינור דוד. עם השנים, כאשר התפתחה תרבות של רוק איכותי בישראל, הפך האלבום לקלאסיקה מוערכת. אנשים כמו יואב קוטנר קשרו כתרים לאלבום, ואפילו תחנות הרדיו הישראליות עדיין משמיעות אותו מדי פעם.

 

לכל אורך האלבום המיוחד אפשר להתרשם מעבודת הבס משובחת של אלי מגן (לימים חבר התזמורת הפילהרמונית). זהר לוי מפציץ עם תופים -- בהשפעה מובהקת של ביל ברופורד הבריטי -- בצורה שלא נשמעת או נראית כל יום בארצנו הקטנטונת גם היום. יצחק קלפטר (צ'רצ'יל) היה ונשאר אחד הגיטריסטים הטובים שיצאו מהארץ, והסולו שלו ב"העץ הוא גבוה" הוכתר כאחד הטובים בישראל אי-פעם. ביחד עם גבי שושן ומירי אלוני הם השלימו הרכב רוק מלא בעוצמה, שיודע איך לכרוך פסיכדליה רכה, רוק כבד-קל, רוק מתקדם ובלדות שמרניות איכותיות יחדיו.

 

האלבום נפתח עם "אין מקום לשניים על עמוד חשמל" (מילים: חנוך לוין), יצירת רוק כבד-בלוזי נהדרת. הגיטרה הצורמת של יצחק קלפטר מתאימה את עצמה לקול של גבי שושן בצורה נפלאה. השילוב של קלפטר בגיטרה עם לוי בתופים פשוט עובד. "העץ הוא גבוה", גם כן מאת חנוך לוין, היא בלדה חביבה שהפכה ללהיט בתחנות הרדיו הישראליות עד היום. 'אחרית הימים' היתה מבין הלהקות הראשונות שהעזו להתמודד עם הליריקה של חנוך לוין בלי מימון ציבורי של תיאטראות ומוסדות תרבות המתוקצבים על ידי המדינה.

 

"הנסיכה" (מילים: דליה רביקוביץ') היא בלדה בביצוע מירי אלוני, עם אלונה טוראל על הפסנתר בקצב ג'אזי. טוראל לא קיבלה קרדיט בגרסת הדיסק של האלבום. "הנסיכה" הוא שגרתי למדי, ולא מצליח לרגש בניגוד לשירים אחרים. אך השיר שבא מיד אחריו, "פתחי לי את הדלת" הפרוגרסיבי, הוא בהחלט אחד השירים הטובים באלבום: את הטקסט כתב עמוס קינן, ואלי מגן מפגין בו שירה יוצאת דופן.

 

"התעמלות בוקר", עם טקסט אופייני של חנוך לוין, הוא מהחזקים באלבום. הליריקה נשמעת כמו הוראות התעלמות שגרתיות, אך בפועל הן מדברות על תשוקה למוות: "רד לאט ושכב פרקדן על עפרך, פלוט את האוויר ואל תנשום שנית, תן לעצמותיך להגיע אל המנוחה". ביחד עם "פתחי לי את הדלת" ו"תחת עץ האקלפטוס", הוא מציג את הצדדים היותר טובים של הלהקה. מצד שני, הוא גם סובל מחוסר גיבוש מוסיקלי קל, אך דווקא חוסר-גיבוש זה מה שהופך את הלהקה והאלבום לייחודיים כל כך.

 

"תחת עץ האקלפטוס" (מילים: חיים חפר) הוא השיר הארוך ביותר באלבום (שמונה דקות), ואחד הארוכים שהוקלטו בישראל באותה תקופה. הלהקה בחרה את שמה מתוך השורה "ושרות נערות בקולן החמים את חזון אחרית הימים". השיר ראוי לשבח, בין השאר, בגלל שירה מעולה של מירי אלוני. היא עזבה מיד אחרי עשיית אלבום בגלל שלא אהבה את ה"רוק'נרול" למרות שדווקא שמחה להשתתף בבלדות השקטות. התיפוף הגאוני של זהר לוי ראוי לאיזכור נוסף, אך מעבר לכך כדאי לזכור שהוא חתום על כל הלחנים שבאלבום. שלוש דקות לפני סיום השיר ניתן לשמוע עוד סולו גיטרה נהדר מקלפטר.

 

"חייו ומותו של מר גוסקין" (גם כן של חנוך לוין) היא בלדה נחמדה, המתאפיינת בשילוב מוצלח בין הביצוע המשותף של מירי אלוני עם אלי מגן, ובין גיטרה בלוזית חביבה. הלהיט הקופצני והמסיים, "יש לי יום הולדת" (מילים: יענקלה רוטבליט), מזכיר את להקות הבריט-פופ של שנות השישים. אריק אינשטיין וצבי שיסל, שהגיעו לבקר באולפן, זכו לעשות קולות בשיר זה. שלא במפתיע, זכה 'יש לי יום הולדת' להצלחה מסחרית, וגם הוא מושמע עד היום ברדיו; הוא כמובן מומלץ לכל מי שמארגן מסיבת יום הולדת וזקוק למוסיקה מתאימה. שמונה שירים, ארבעים דקות -- וזוהי 'אחרית הימים' (אפוקליפסה בלעז) שלנו.

 

לסיכום, האלבום הראשון והאחרון של "אחרית הימים" הוא אלבום נהדר, ואחד הדיסקים הישראלים המובחרים ביותר. ההלחנה המדויקת והמחושבת, רמת העיבודים והשליטה של האמנים בכלים שבהם הם מנגנים, השימוש בשירי משוררים איכותיים (בניגוד ללא-מעט הרכבי רוק אחרים במשך השנים, מלבד אמנים כמו גרוניך או כספי) והחיבור בין המרכיבים הללו יוצרים מוצר מספק: מנה קטנה של פרוגרסיב בכל פינה, שלוש בלדות טובות, שיר רוק כבד פותח ומקפיץ, השפעות בלוזיות והשפעות פופ סיקסטיז מבורכות. בהחלט אלבום עברי מומלץ. הציון: 8.5/10



  • גבי שושן התאבד ב-6 פברואר 2016, בדירתו בחולון. בן 66 היה במותו. בשנים האחרונות סבל מהתקפי חרדה ודיכאון. מצבו הכלכלי היה רע. הוא הוציא 6 אלבומי סולו, האחרון שבהם 'מקום לשינוי' הופק בעזרת פרויקט מימון המונים.

  • 'אחרית הימים' הופיעה בין השאר ב'תקליט הזהב 72', מופע מיוחד בהיכל התרבות בתל אביב (24/07/72) שהוגדר על ידי 'להיטון' כמופע המסכם של שנת הפזמונים הישראליים. בין המשתתפים באותו מופע: שלמה ארצי, בועז שרעבי, אילן ואילנית, עדנה לב, יגאל בשן, רבקה זוהר, ששי קשת, עקיבא נוף ולהקתו, אילנה רובינא, יוני נמרי, צביקה פיק, מתי כספי ושלמה גרוניך.

  • ב-2007 התאחדה להקת 'אחרית הימים' למופע חד-פעמי, ללא זוהר לוי, שסירב לעלות על במה. השתתפו: מירי אלוני, יצחק קלפטר, גבי שושן ואלי מגן. המופע התקיים ב-13/5/07 במועדון צוותא בתל אביב. עוד השתתפו במופע באותו ערב: אפרים שמיר, אלון אולארצ'יק, רותי הולצמן ולאה לופטין.

  • ב-2010 התאחדו אלי מגן וגבי שושן לסדרת הופעות תחת השם 'אחרית הימים 2'.
    בהופעות ניגנו חלק משירי האלבום, וחומרים מקריירות הסולו שלהם.
    מירי אלוני, יצחק קלפטר וזהר לוי לא השתתפו במופעים אלו.
    הנגנים במופע: עדי רנרט - פסנתר; עמוס הדני - גיטרות; גיא בן-ברק - תופים; אלי מגן וגבי שושן - שירה.

  • ב-2012 התאחדו שוב חברי להקת 'אחרית הימים', להופעה אחת בתיאטרון 'תמונע' (22/02/12), במופע מחווה למייסד הלהקה, זוהר לוי, שעבר שבץ מוחי והתקף לב, ומצבו הבריאותי והכלכלי הורע מאוד. השתתפו במופע: מירי אלוני, יצחק קלפטר, אלי מגן, גבי שושן, שלום חנוך, משה לוי, דני סנדרסון, זאב טנא, אסף אמדורסקי, שלמה בר, ישראל גורון, מיקה קרני, מיקי שביב, נינט, יענקל'ה רוטבליט ורינו צרור.

  • תגובות על הביקורת ניתן לשלוח גם ל-אוהד עזרתי

  • להקת צבאית על אסיד - ביקורת של גיא בניוביץ' על אחרית הימים

  • להקת אחרית הימים - מומה

  • ביקורת קצרה על להקת אחרית הימים - השרת העיוור

  • מה אומרים הציונים?

תגובות על להקת אחרית הימים

***

ביקורות אלבומים נוספות...



אודות האתר / עמוד ראשי / חדשות ואירועים / ביקורות אלבומים / להקות ואמנים / הספר

Email: uribreitman@gmail.com

Mitkadem.co.il