רוק מתקדם - מדריך עברי - חזרה לעמוד ראשי
המדריך העברי לרוק מתקדם - חדשות, ביקורות, להקות, מאמרים, ראיונות, ביוגרפיות, פורומים, הורדות, קישורים - כל מה ש'פרוגרסיב'

The Joy of Motion  by Animals as Leaders

Animals as Leaders

The Joy of Motion

2014 Sumerian Records

USA

(54:28)

facebook.com/animalsasleaders



ביקורת: אורי ברייטמן

20/06/14

קשה מאוד לחדש בתחום הפרוג-מטאל, אבל טוסין אבאסי וחבריו עושים זאת כאן, בשלישית. הגיטריסט הכביר הזה תוקף את הגלובוס ומביס אותו לאחר 12 סיבובים מיוזעים. האלבום השלישי של 'אנימלז אז לידרז' הוא דוקטורט בתחום הדג'נט (Djent), סופר-שרדינג מתקדם, ותצוגת-תכלית של משקלים אסימטריים שגובלת במדע בדיוני.


דווקא ההקפדה על רוק מתקדם אינסטרומנטלי, ללא מילים או שירה שיפריעו בדרך, מאפשרים ללורד אבאסי (גיטרות, רעמים, ברקים), חוויאר רייס (גיטרות, אפקטים) ומאט גארטסקה (תופים ומופתים - בחור חדש בהרכב) להתמקד במשימתם: הימום המאזין. גם אחרי למעלה מ-30 האזנות, האלבום ממשיך לעניין, לרתק, לשלהב. הריפים המפותלים, השימוש היצירתי במקצבים בלתי-שגרתיים וההפקה הרועמת יוצרים הרפתקה מוסיקלית שבועטת בצוואר, בצלעות ובישבן.


האלבום הראשון של AAL מ-2009 יצר התעניינות בינלאומית בהרכב החדש. שנתיים אחר כך ואינספור הופעות ברחבי תבל, האלבום השני 'ווייטלס' קיבע את הרושם החיובי, ומשך מעריצים נוספים. אפילו אגדות-גיטרה כמו סטיב ואי או ג'ון פטרוצ'י חילקו להם מחמאות בפומבי. בשלב זה, פשוט כבר אי אפשר להתעלם מן ה'הייפ' של הטריו הזה. עכשיו מגיע 'דה ג'וי אוף מושן' ('חדוות התנועה', בעברית), כדי להציג שלל הברקות נוספות בפני עולם משתאה, שחלקו הגדול רחוק מלקלוט את כל הניואנסים.


ג'וי אוף מושן שומר על גיוון לכל אורכו, כאשר קטעים תוקפניים מתאזנים עם קטעים מפוייסים יותר, חלקם אפילו על גבול הקלילות האופטימית. אבאסי מלהטט בכישרון בין טק-מטאל, תת-פיוז'ן, רוק-גיטרות מהיר וקצת אלקטרוניקה בתפאורה. אם נקודת התורפה של האלבום היא המחסור בכלי נגינה מובילים נוספים מלבד גיטרות, הרי שנקודת החוזק שלו היא התיחכום הריתמי שלו. נסו לתופף את הקטעים ותראו שזו משימה מורכבת הרבה יותר ממה שנדמה. המוסיקה כל כך מתוחכמת וטכנית, עד שאי אפשר לדבר כאן על ג'אמים, גרסאות כיסוי או פסיכדליה: 'חיות בתור מנהיגים' חדים כמו תער - נגעת, נדקרת, דיממת.


להקת אנימלס אס לידרס / אנימלז אז לידרז
אנימלז אז לידרז; במרכז: טוסין אבאסי; מימין: רייס (גיטרות); משמאל: גארטסקה (תופים)


אבל לא רק מהירות ודיוק מפגין כאן טוסין אבאסי (אלו לא חסרים בעולם הפרוג-מטאל), אלא מקוריות צרופה: הריפים שהוא מייצר על גיטרות 8 מיתרים נולדים מתוך טכניקה מיוחדת ('דאבל פיקינג' / 'דאבל ת'אמבינג', למשל), ומגוון המשקלים לא נותן מנוחה לנוירונים האנושיים. החוש הריתמי של אבאסי מציב אותו מעל רוב הגיטריסטים הפועלים בז'אנר שלו, ומעניק לו את התואר: פרוג-רוקר קולי (מלשון Cool, ממש!). כן, הוא מגניב, לא גיקי.


הפעם נהנה אבאסי מהפקה מוסיקלית טובה עוד יותר, בשיתוף שניים מחברי להקת 'פריפרי' (Periphery), שכנראה מאוד התרשמו מן היכולות הייחודיות שלו. התוצאה: ללא ספק אחד מאלבומי הפרוג-מטאל החדשניים ביותר שהופקו בשנים האחרונות. בכך ממשיך אבאסי את הקו שהחל באלבומו הראשון, ולא מראה סימני עייפות. זה אמנם לא כיוון מוסיקלי מהפכני מבחינתו, אבל הוא ממשיך לשלוף טריקים חדשים מהשרוול בכל דיסק.


הרצועות הבולטות ביותר באלבום הן הראשונה (Kascade - פתיחה מהממת), השישית (Tooth and Claw - היצירה המרכזית באלבום) והאחת-עשר (Mind-Spun שבאמת מסובבת את המוח). זה ממש לא אומר ששאר הרצועות הן 'פילר' (filler) או חומר חלש יותר; רק שה-3 הללו הן הבומבסטיות, המדהימות והמפתיעות ביותר מכולן. בכל קטע באלבום מסתתרת הפתעה קטנה אחת לפחות; כל קטע וקטע מבוססים על יכולת נגינה אישית חריגה, ומופקים בצורה מושלמת. כל המלודיות שזורות היטב, ובסוף האלבום רק נותר ללחוץ שוב 'פליי', למעשה עד שהגיע הזמן ללכת לישון.





לא כל אחד יוכל להתמודד עם המוסיקה הזאת. העובדה שאין כאן זמר, שירים סטנדרטיים או רצועה פשוטה אחת - עובדים נגד האלבום הזה כמוצר-צריכה המוני. אבאסי ושני חבריו לא נותנים הנחות ולא מחלקים קופונים מוסיקליים. בשביל להיכנס פנימה צריך לקפוץ מן הצוק. בשביל לקלוט ריפים כל כך מהירים ומורכבים מבחינה ריתמית, צריך לחרוש לעומק את כל הרצועות עד שהמוח מתעד את התפניות, בונה לעצמו את התמונה המלאה, ומצליח להתענג מן האתגר. תחשבו על להקה כמו 'משוגע' (Meshuggah) בלי זמר -- אבל כל העסק יותר דינמי, יותר מגוון, יותר פיוז'ני והרבה יותר מלודי.


אז למרות שאין פשרות אצל אנימלז אז לידרז, המוסיקה שלהם חייבת להישמע. ההשפעה של ההרכב הזה ממוקדת כרגע יותר במוסיקאים חובבים ומקצוענים מאשר אלו שאין להם רקע בגיטרה ובתיפוף. היא אולי תישמע טבעית יותר למי שאוהב ג'אז ופיוז'ן; אבל היא ללא ספק מתאימה לכל מי שאוהב פרוג-מטאל ומוכן להתמודד עם אתגר אינסטרומנטלי חדש ומרהיב, מהסוג שמסוגל להעיר מתרדמתם גם את המתים - בלי לצעוק, בלי בלאסטביטים, בלי רעש-לשם-הרעש, בלי כאוס.

לסיכום, השלישי של AAL מספק את הסחורה המצופה וממשיך לרתק. הוא מצדיק עשרות האזנות רציניות, ויש בו רגעים של אינטנסיביות נדירה. למרות שההרכב לא המציא את עצמו מחדש, הוא תורם בחדשנותו לעולם הפרוג-מטאל. בהחלט אלבום שראוי להתמודד איתו ב-2014.

הציון: 8.5/10

 מה אומרים הציונים?

 הוסיפו תגובה

***

 עוד שלישייה שחייבים לשמוע



איך מחשבים כאן ציונים?

קריטריונים רלוונטיים:

חדשנות ("אף פעם לא שמעתי משהו כזה")

מורכבות ("אני בחיים לא הייתי חושב על דבר כל כך מתוחכם")

לחנים ("הם ממש יודעים לכתוב מנגינות")

עיבודים ("כל הכלים משתלבים נהדר")

הפקה ("איזה סאונד צלול יש לאלבום הזה")

טקסטים ("ממש משורר, הבחור")

ביצוע ("איך הם מנגנים, קשה להאמין")



 

ביקורות אלבומים נוספות...


אודות האתר / עמוד ראשי / חדשות ואירועים / ביקורות אלבומים / להקות ואמנים / הספר

Email: uribreitman@gmail.com

Mitkadem.co.il