רוק מתקדם - מדריך עברי - חזרה לעמוד ראשי
המדריך העברי לרוק מתקדם - חדשות, ביקורות, להקות, מאמרים, ראיונות, ביוגרפיות - כל מה ש'פרוגרסיב'

Hopes and Fears

Art Bears

Hopes and Fears

1978 ReR (Recommended) Records

UK

(64:20)

ccutler.co.uk



ביקורת: אורי ברייטמן

27/11/2003

אלבומה הראשון של להקת "ארט ברז" יצא לאור במקרה: חברי להקת הנרי קאו (Henry Cow) צירפו אליהם מוסיקאים מלהקת 'סלאפ האפי' (Slap Happy), אבל לא חשבו שהמוסיקה מייצגת אותם. לכן הוחלט להקים הרכב חדש, עם שם אחר. המוסיקה משתייכת לזרם ה"רוק באופוזיציה" שנוסד בסוף שנות השבעים באירופה, ומטרתו היתה להתנתק מתעשיית המוסיקה הממוסחרת. עם הזמן נוספו לו כמה קטעים, שיצאו לאור בסופו של דבר כאסופה ארוכה אחת במהדורה הדיגיטלית של האלבום.


הדיסק מכיל 16 שירים קצרים, היוצרים פסיפס מגוון ועמוק של התרשמויות אמנותיות ייחודיות. שני השירים האחרונים היו אמורים להיכנס לאלבום השני, אך מצאו את מקומם דווקא כאן. הקטע האחרון יצא כסינגל בלבד. מבחינה הפקתית-טכנית, זה אלבום מלוטש ומרשים פחות מהשניים שבאו בעקבותיו, בעיקר בגלל מחסור בזמן ובהתלבטויות אמנותיות. אך הוא עדיין מרתק ונגיש, בגלל המבנה ה"שירי" של הקטעים.


גרעין הלהקה מורכב מכריס קאטלר (תופים, כלי הקשה, מילים), פרד פרית' (גיטרות, כלי מיתר, מקלדות) ודאגמאר קראוזה (שירה). אליהם התווספו לינדזי קופר (באסון, אבוב, סקסופון, חלילים), טים הודג'קינסון (אורגן, קלרינט, פסנתר), ג'ורג'י בורן (בס, צ'לו, קול), פיטר בלגוואד (בס) ומארק הולנדר (פסנתר). פרית' וקאטלר נפגשו עוד בשנת 1971, ועבדו צמוד במשך זמן רב, למעשה עד ימינו. לכן הם תיפקדו היטב אז כצוות מגובש: קאטלר על המילים, פרית' על התווים. קראוזה הצטרפה שנים אחר כך, והפכה לחלק מן הצוות רק בהדרגה.


חברי להקת ארט ברז - מימין לשמאל: דאגמאר קראוזה, פרד פרית', כריס קאטלר
מימין לשמאל: דאגמאר קראוזה, פרד פרית' , כריס קאטלר



האלבום מצטיין בשלוש תכונות עיקריות: טקסטים חכמים פרי דמיונו העשיר של קאטלר, לחנים יוצאי-דופן פרי אצבעותיו של פרית', וביצועים מרטיטים פרי גרונה הוירטואוזי של קראוזה. שלושתם היו מנוסים בהקלטות אולפניות, עיבודים ונגינה, ולכן התוצאה הסופית מראה על דרגה גבוהה של מיומנות בכל התחומים הללו - למרות שלכאורה מדובר בהרכב 'חדש', לפחות בשמו.


בעולם העילג של רוק הפזמונים והנעורים, השירים שכתב קאטלר נוטפים רגישות חברתית, נסיון רב-שנים ובגרות מנטלית. הלחנים של פרית' מתרחקים מאוד מן המוכר והבנאלי, ואף שוברים בהצלחה חלק מן המוסכמות ה"קדושות" של עולם הפרוג-רוק. הביצועים של קראוזה שואבים הרבה מן המורשת הקברטית של גרמניה (שנות ה-30 בעיבודים חשמליים של שנות ה-70), ומפגינים עוצמה דרמטית ואישיות תיאטרלית כבירה.


אף שיר אינו דומה לקודמו. בכל אחד מהם משתתפים כלים בתצורות שונות, ופרית' מנסה את כוחו במגוון ז'אנרים וסגנונות שונים זה מזה. הוא משלב פולק בריטי, ג'אז חופשי, בלאדות קברטיות, רוקנרול דיסוננטי, מוסיקה קלאסית קאמרית ואוונגארד תעשייתי. מבחינה הלחנתית, הוא מפגין שליטה מרשימה באוצר מילים מוסיקלי רחב ועשיר. העיבודים שלו רחוקים מלהיות הדוקים מדי, ובדרך כלל משאירים מקום לאילתור, לנשימה ולספונטניות.


קראוזה מכפילה את ערוצי השירה שלה שוב ושוב כדי ליצור הרמוניות קוליות מרתקות. רגע אחד היא זועמת ותוקפת, ורגע אחר היא מתגוננת ולוחשת. המבטא הגרמני הקל שלה (היא שרה באנגלית, לא לדאוג) נותן לכל האלבום גוון מרכז-אירופאי קודר אך מסקרן. הביצועים של קראוזה הלכו והשתפרו לאורך הזמן, עד שהגיעו לשלמות באלבום השלישי, 'העולם כפי שהוא היום' (The World As It Is Today), המצטיין בחזון פוליטי-מוסיקלי חד ונוקב. לטעמי, קראוזה היא אחת הזמרות הגדולות ברוק המתקדם, וללא ספק אחת האמיצות, החריפות והאינטליגנטיות ביותר. ההתמחות שלה היא פרשנות טקסטואלית פיקחית.


בסופו של דבר, למרות שמדובר באלבום נסיוני שיורה לכל הכיוונים בחיפוש אחר נוסחאות רעננות, הוא קוצר לא מעט הצלחות לאורך כל 64 דקותיו. גם ברגעים המופשטים והאכזריים ביותר שלו, הוא תמיד מראה על חדשנות, אומץ ונסיון ארכימדי ליצור משהו שלא נשמע בעבר. ההקלטה נשמעת טבעית ונטולת-מסננים או שיפוצים קוסמטיים.

לסיכום, הטקסטים הנועזים והביצוע הבלתי-מתפשר של "ארט ברז" מעידים על חזון אמנותי נוקב וחכם שהולך ומתגבש עם הזמן. 'תקוות ופחדים' מתבסס על מקוריות ופתיחות מחשבתית, הנאה אמיתית מן היצירה לכשעצמה, גישה הומניסטית-ביקורתית והתעלמות מוחלטת מכל חוק מוסיקולוגי כתוב או בלתי-כתוב. חברי ההרכב ידעו טוב יותר לאן הם חותרים. נשארנו עם מה שהוקלט בתחילת הדרך המרתקת הזאת, וגם הוא שווה המון.

הציון: 8.5/10

 מה אומרים הציונים?

 הוסיפו תגובה על האלבום




איך מחשבים כאן ציונים?

קריטריונים רלוונטיים:

חדשנות ("אף פעם לא שמעתי משהו כזה")

מורכבות ("אני בחיים לא הייתי חושב על דבר כל כך מתוחכם")

לחנים ("הם ממש יודעים לכתוב מנגינות")

עיבודים ("כל הכלים משתלבים נהדר")

הפקה ("איזה סאונד צלול יש לאלבום הזה")

טקסטים ("ממש משורר, הבחור")

ביצוע ("איך הם מנגנים, קשה להאמין")



 


אודות האתר / עמוד ראשי / חדשות ואירועים / ביקורות אלבומים / להקות ואמנים / הספר

Email: uribreitman@gmail.com

Mitkadem.co.il