רוק מתקדם - מדריך עברי - חזרה לעמוד ראשי
המדריך העברי לרוק מתקדם - חדשות, ביקורות, להקות, מאמרים, ראיונות, ביוגרפיות, קישורים - כל מה ש'פרוגרסיב'

01011001 by Ayreon

Ayreon

01011001

2008 Inside Out Music

Netherlands

(102:16) 2CD

ArjenLucassen.com



ביקורת: טל עופר

אחרי שנה פרוגרסיבית נהדרת עם די הרבה הוצאות משובחות של להקות בכירות, נוחת עלינו אלבום הקונספט הכפול והחדש של אריאן לוקאסן האמביציוזי. זהו אלבום הקונספט השביעי של לוקאסן תחת השם Ayreon. אחרי שהאלבום הקודם הוכיח שהוא הטוב ביותר שלוקאסן הוציא מאז ומעולם, הספיק לוקאסן להוציא את 'סטרים אוף פאשן' (Stream of Passion) הבינוני ולזרוק טיזרים לגבי האלבום החדש, הנושא שם בינארי (אפסים ואחדים) שמשמעותו: האות Y.


לוקאסן מנגן על גיטרה, בס, קלידים ואחראי על התכנותים. כמו כן הוא דאג לאסוף סביבו כמיטב המסורת חבורה מרשימה ומפלצתית של נגנים, ולא פחות מ-17 זמרים בסך הכל. חלק מהם כבר שיתף פעולה עם לוקאסן גם בעבר. ביניהם ניתן למנות את דניאל גילדנלאו (פיין אוף סלביישן), מיקאל אקרפלדת' (אופת'), טום אנגלונד (אוורגריי), האנזי קירש (בליינד גרדיאן), יורן לנדה (ארק, מאסטרפלאן), וזמרות נהדרות דוגמת אנק ואן גירסברגן (דה גאת'רינג), סימון סימונס (אפיקה) ופלור יאנסן (אפטר פוראוור).


בגזרת המוסיקאים תוכלו למצוא את הקלידן דרק שריניאן המוכר לנו, עם סולו קלידים ברצועה דה פיפת' אקטינקשן' (The Fifth Extinction) ואת תומס בודין (דה פלאואר קינגז) עם סולו ברצועה 'ווקינג דרימז' (Walking Dreams). מייקל רומיאו, הגיטריסט של סימפוני-אקס (Symphony X) תורם סולו בשיר E=MC2. המתופף הוא אד וורבי שתיפף גם באלבום הכפול מ-2004, 'המשוואה האנושית' (The Human Equation).


באלבום הנוכחי בולטות יותר מאשר בעבר השפעות מוסיקה אלקטרונית, פולק ואמביינט. לפעמים התרומה היא חיובית: גיוון סגנוני עם הכנסה של סמפלים, חלילים וצ'לו לדוגמה. לפעמים היא שלילית: חוסר התאמה בחלקים מסוימים בשירים. לוקאסן חוזר על עצמו מבחינת רעיונות בכתיבה בחלק מהשירים, לדוגמה באחד השירים הבולטים 'ליקוויד איטרנטי' (Liquid Eternity) מבחינים בצורה מובהקת ציטוטים בגיטרה ואף סולו קלידים המושפעים מאוד מ'המשוואה האנושית'.


הקונספט שמאחורי האלבום עוסק בחייזרים המכונים 'פוראבר' (Forever) המבקשים לנסות ולהציל את האנושות מלבצע את אותה טעות שהם עשו בעברם. כדי להבין את הקונספט ואת הסיפור, רצוי להכיר את אלבומי הלהקה הקודמים, מאחר ויש להם אזכורים באלבום החדש.

שירים בולטים:

לסיכום, הרף הגבוה שהציב האלבום 'דה היומן איקווייז'ן' (The Human Equation) מ-2004 מציג את הפרויקט הבינארי החדש כעוד אלבום מהנה של Ayreon, אך לא מעבר לזה. למרות שהעלילה מורכבת יותר, הביצועים מלוטשים ומדויקים, ההפקה הטובה מאוד ולוקאסן שמשתמש בשטיקים הידועים, עדיין ישנם בו שני חסרונות בולטים לאוזן: א) ריבוי זמרי-משנה והיעדרו של סולן דומיננטי אחד שיאגד סביבו את שאר הזמרים; ב) כתיבה לא מספיקה דרמטית, תיאטרלית וחדשנית.
הציון: 8/10

 ביקורת אורח מאת טל עופר

 מה אומרים הציונים?

 הוסיפו תגובה על האלבום של אייריאון


 עוד ביקורות והמלצות

Chimera
קיימרה
אנדרומדה

 

 

 איך מחשבים כאן ציונים?

קריטריונים רלוונטיים:

  • חדשנות ("אף פעם לא שמעתי משהו כזה")
  • מורכבות ("אני בחיים לא הייתי חושב על דבר כל כך מתוחכם")
  • לחנים ("הם ממש יודעים לכתוב מנגינות")
  • עיבודים ("כל הכלים משתלבים נהדר")
  • הפקה ("איזה סאונד צלול יש לאלבום הזה")
  • טקסטים ("ממש משורר, הבחור")
  • ביצוע ("איך הם מנגנים, קשה להאמין")

 

ביקורות אלבומים נוספות...


אודות האתר / עמוד ראשי / חדשות ואירועים / ביקורות אלבומים / להקות ואמנים / הספר

Email: uribreitman@gmail.com

Mitkadem.co.il