רוק מתקדם - מדריך עברי - חזרה לעמוד ראשי
המדריך העברי לרוק מתקדם - חדשות, ביקורות, להקות, מאמרים, ראיונות, ביוגרפיות, פורומים, הורדות, קישורים - כל מה ש'פרוגרסיב'

Genesis - When in Rome DVD

Genesis

When in Rome

2008 EMI / Virgin 3-DVD

UK

342 min.

Wikipedia



ביקורת: איתמר קציר

23/07/11

ב-2007 יצאה להקת ג'נסיס לסיבוב הופעות איחוד מקיף באירופה ובארה"ב, שכלל 50 הופעות (ישראל לא נכללה, כרגיל). הלהקה, בהנהגתו של פיל קולינס, חתמה את סיבוב ההופעות האירופאי שלה בהופעה ענקית ב'סירקו מאסימו' (Circo Massimo) של רומא, ב-14 ביולי 2007, לעיני 500,000 מעריצים, שזכו לראות ולשמוע אותה בחינם לגמרי. כשנה לאחר מכן, ב-23 מאי 2008, יצא הדיוידי המצוין הזה. הוא מציג במה עצומה, תאורה ואפקטים יוצאים מגדר הרגיל, וגם להקה שמוכיחה שגם אחרי 10 שנים של הפסקה, עדיין יש לה את זה.


המארז המשולש When in Rome הוא אחת מהפקות הדי-וי-די הטבות ביותר בעשור הראשון של שנות האלפיים. הוא מציג כמעט שעתיים ו-40 דקות נטו של הופעה מצוינת, המתפרשת על פני 2 דיסקים; בונוסים עם צילומים מחזרות, שאליהם ניתן לגשת תוך כדי צפייה במופע; ודיסק שלישי עם סרט תיעודי תחת השם 'קאם ריין אור שיין', Come Rain Or Shine, בבימויו של אנתוני מאת'יל.


הסרט הדוקומנטרי, באורך 110 דקות, גדוש בחומרים מאחורי הקלעים של תכנון וביצוע הסיבוב הארוך והמסובך הזה, ומתעכב על מערכת היחסים המורכבת והעדינה בין חברי הלהקה. בסך הכל מקבלים כאן למעלה מ-5 שעות של חומר מצולם, וברזולוציה טובה מאוד. גרסת בלו-ריי (HD) לא יצאה לאור בסופו של דבר, מסיבות שיווקיות.


עבודת הבימוי של דיויד מאלט מצוינת, וכל חבר בלהקה זוכה לזמן מסך כמעט שווה, כולל המתופף צ'סטר תומפסון והגיטריסט-בסיסט דריל סטורמר. התאורה והאפקטים פשוט מדהימים: מסך ענק שנמתח לאורך כל הבמה, ועליו מוקרנים סרטים לכל אורך ההופעה. שימו לב בעיקר לתאורה בשיר 'פולו יו פולו מי' (follow you follow me), שבו מצטיירות להן, לאט-לאט, עטיפות אלבומים של הלהקה על גבי קו לבן שנמתח לאורך המסך; כדאי לשים לב גם לסרט שמוקרן במהלך הקטע אין דה קייג' (in the cage), שבו רואים וידאו -ארט של אדם שרץ לאורך המסך, מאחורי סורגים, עד שהכל מתנפץ.

אנימציה במופע של ג'נסיס ברומא
האנימציה במופע של ג'נסיס ברומא


בצידי המסך הענק, שממשיך לספק סרטים מדהימים (כמו הפתיחה המצוינת של המופע הזה) יש שני מסכים שעליהם מוקרנים נגני הלהקה, כדי שכל ההמון יוכל גם לראות. גם הסאונד חד ומדויק, כפי שאפשר לצפות משיתוף פעולה בין שני לייבלים גדולים (EMI + ורג'ן). האימרה, שעליה מבוסס שמו של הדיוידי, היא ש'ברומא תתנהג כמו רומאי', אבל ג'נסיס התנהגה כמו ג'נסיס, וזה היה מספיק טוב בשביל הקהל האיטלקי-ברובו.


המינוס הגדול היחיד של הסיבוב הוא אי-הצטרפותו של הסולן הקלאסי, פיטר גבריאל ואי-צירופו של הגיטריסט סטיב האקט. היעדרם של גבריאל והאקט גרם לקולינס, ראת'פורד ובאנקס לנגן חומר קצת פחות נוסטלגי ופרוגרסיבי, ולתת הופעה די צפויה מראש. מפני שזה סיבוב איחוד, ציפיתי להפתעות שנכללות בדרך כלל בסיבובי הופעות של ג'נסיס, אך אלה לא הופיעו. חשוב לציין גם את מנעד קולו של קולינס, שהוגבל מעט בשנים האחרונות. קולינס, מסתבר, כבר לא יכול להגיע לתווים הגבוהים כמו פעם, והקול שלו הפך נמוך יותר. השינוי אילץ את שאר המוסיקאים לבצע את החומר בסולמות נמוכים יותר.

פיל קולינס מול הקהל האיטלקי
פיל קולינס מול הקהל האיטלקי


אפשר למתוח ביקורת על שיקול הדעת של חברי הלהקה לא לכלול בסט-ליסט את סאפר'ס רדי (Supper's Ready) בהופעה, למרות שהיו יכולים לוותר על שירי פופ משעממים כמו "הולד און מיי הארט" או "טונייט טונייט". עם זאת, ג'נסיס מנגנת כאן הרבה מאד רוק פרוגרסיבי, יחסית למה שציפו ממנה להפיק במסגרת מופע פתוח והמוני שכזה. אחד משיאי המופע הוא הביצוע (החלקי, אמנם) של פירת' אוף פיפת'. המופע נחתם בשיר 'קארפט קרולרז' (carpet crawlers) מתקופת גבריאל, מחווה יפה לשנות השבעים.

הקלידן טוני באנקס ברומא
הקלידן טוני באנקס ברומא

גיטרה כפולת-צוואר של מייק ראת'רפורד
גיטרה כפולת-צוואר של מייק ראת'רפורד


החומר מבוצע בצורה מופתית: השירה של קולינס ברורה, וההגשה שלו מצוינת. נגני החיזוק תומפסון וסטרומר עושים עבודה משובחת, והכימיה ביניהם לבין נגני הלהקה המקורית מושלמת, עקב העבודה הרבה עמם בעבר, כולל הופעות הסולו של קולינס. האווירה בהופעה מחשמלת, והקהל משתתפף ב"הפעלות" של קולינס בהנאה מרובה. שיתוף הפעולה המסורתי בין קולינס ותומפסון על שתי מערכות תופים, שהולך אחורה עד למחצית השנייה של שנות השבעים, נמשך גם כאן, ומבהיר שקולינס הוא לא רק סולן.


ב-2009 גילה קולינס בראיון שבמהלך סיבוב ההופעות של 2007 הוא נקע חולייה בצוואר. הפציעה והניתוח המסובך בעמוד השדרה, שנדרש כדי לתקן את המצב, הותירו אותו במצב רפואי שהגביל את שתי ידיו, ולמעשה מנע ממנו לתופף ולנגן על פסנתר. בספטמבר 2010 קולינס הכריז על סופה של הלהקה, ואמר שלא יופיע יותר עם ג'נסיס. עכשיו, כשפיל קולינס כבר לא מסוגל לתופף ולהופיע, הדיוידי הזה מקבל חשיבות גדולה יותר.

לסיכום, לפניכם ההופעה הגדולה האחרונה של ג'נסיס. גרסת 2007 של ההרכב נותנת כאן הופעה סולידית, שמונצחת באיכות הטכנית הגבוהה ביותר מכל ההופעות של ג'נסיס שתועדו עד היום. ההופעה מתברכת בתפאורה ותאורה מדהימות, כשחברי הלהקה מנגנים יוצא מן הכלל ומוכיחים שוב את גדולתה של ג'נסיס. החומר המוסיקלי עצמו מעט מאכזב, עם יותר מדי להיטים ופחות מדי הפתעות, אך אם מתייחסים גם לסרט התיעודי בדיסק השלישי, התוצאה הסופית היא מארז די-וי-די מושקע, משובח, מקיף ועשיר בתוכן, שכל מעריץ ג'נסיס חייב להשיג.

הציון: 9/10

 ביקורת-אורח זו נכתבה על ידי איתמר קציר

 רשימת השירים בהופעה:

חלק ראשון: דיוק'ס אינטרו (Duke's Intro); טרן איט און אגן (Turn It On Again); נו סאן אוף מיין (No Son of Mine); לנד אוף קונפיוז'ן (Land of Confusion); מחרוזת קייג' (Cage Medley); הולד און מיי הארט (Hold on My Heart); הום ביי דה סי (Home by the Sea); פולו יו פולו מי (Follow You Follow Me); פירת' אוף פיפת' (Firth of Fifth); איי נואו ווט איי לייק (I Know What I Like)

חלק שני: מאמא (Mama); ריפלז (Ripples); ת'רואינג איט אול אוויי (Throwing it all Away); דומינו (Domino); דואט מתופפים (Conversations With 2 Stools); לוס אנדוס (Los Endos); טונייט טונייט טונייט (Tonight Tonight Tonight); אינויזיבל טאץ' (Invisible Touch); איי קנט דאנס (I Can't Dance); קארפט קרולרז (Carpet Crawlers).

 תגובות על הדיוידי של ג'נסיס והביקורת