רוק מתקדם - מדריך עברי - חזרה לעמוד ראשי

ביקורות אלבומים

Magma
Theusz Hamtaahk DVD

2001 Seventh Records

Paris, France

(163 min.)


Magma Site

ביקורת: אורי ברייטמן
25/03/05
Magma DVD

להקת "מאגמה" הצרפתית חגגה שלושים שנות פעילות בתיאטרון ה"טריאנון" בחודש מאי 2000, בעיר פריז. הקהל הפריזאי מכיר היטב את ההרכב המיוחד הזה, בהנהגת המלחין והמתופף כריסטיאן ואנדר. מאגמה היא אחת הלהקות היחידות בעולם שפיתחו שפה ייחודית: היא מכונה "קוביאנית", ונשמעת כמו שילוב בין גרמנית ולטינית. את מאגמה כנראה צריך לראות בעיניים בשביל להבין באמת - החוויה שהיא מעבירה מזכירה פולחן של שבט אירופאי קדום. טוב שהדיוידי הזה קיים כדי לתעד את התופעה באיכות מושלמת - תחליף מצוין למי שלא רוצה/יכול לשלם על טיסה+לינה בפריז.

 

הדיוידי הנדיר-יחסית "ת'אוז המטאק" הוא למעשה הפעם הראשונה שבה הטרילוגיה הקוביאנית מוצגת בשלמותה, כיחידה אחת. היצירה הענקית מחולקת, כאמור, לשלושה פרקים ארוכים, כל אחד באורך אלבום רגיל. היחידה האחרונה (M.D.K. בקיצור, או בשמה המלא: "מקאניק דיסטרוקטיב קומנדו") היא המפורסמת והמוצלחת מביניהן, ומתגמלת את הצופה/המאזין האמיץ שהצליח לצלוח את המסע כולו. בסיומה אפשר להבחין שחלק מן המשתתפים ספוגי-זיעה, ובהחלט אפשר להבין מדוע: מדובר במופע שכל-כולו מבוסס על צבירת מתחים, התקדמות הדרגתית לקראת השיא, אורגזמה, שבירת המתח, מנוחה והכנה לקראת השיא המוסיקלי הבא.

 

הסגנון של מאגמה, המכונה "זול" (Zeuhl), הוא תרכובת מעניינת של מוסיקה ניאו-קלאסית, רוק וג'אז. הבסיס ההרמוני לקוח מיצירותיהם הווקאליות של איגור סטרווינסקי (למשל, היצירה Les Noces) וקרל אורף (מלחין גרמני שאת יצירתו "כרמינה בורנה" אפשר לשמוע בפסקולי סרטים ובפרסומות). בחירת הכלים מתאימה לעולם הצליל של הרכבי הרוק משנות השבעים (מערכת תופים, באס חשמלי, גיטרה חשמלית, פסנתר פנדר רודז), והשימוש התכוף בסינקופות ובאילתור חופשי מצביע על השפעות ג'אזיסטיות של ג'ון קולטריין, מיילס דייויס והרכבי פיוז'ן אירופאיים.

 

אלמנט מרכזי אחד מבחין את "מאגמה" מכל להקות הפיוז'ן והרוק המתקדם האחרות: שימוש במקהלה קטנה ומשולבת של גברים ונשים, הפועלת כסיירת מטכ"ל אופראית. הזמרים יורים את הטקסטים הבלתי-מובנים כמו מכונת ירייה, עובדים כמעט ללא מנוחה ויוצרים אפקט היפנוטי בזכות חזרה בלתי-פוסקת על משפטים ומלודיות. המלחין המרכזי, ואנדר, מגדיר היטב את מרחב האילתור - רק לתופים, הבאס והגיטרה ניתנת האפשרות הנדירה לחרוג באופן ברור מן הלחנים והעיבודים. ועדיין כל יצירה של מאגמה מבוצעת בקפידה, ממש כמו אופרטה או סימפוניה קלאסית.

 

צפייה בדיוידי הזה מאפשרת להנות מן האקסצנטריות של מופעי "מאגמה": ואנדר הוא תענוג לעין ולאוזן, וההבעות הדרמטיות שהוא מנפיק בסיטונות הופכות אותו לאטרקציה טלוויזיונית. רגע אחד הוא זועם ורותח כאילו עוד רגע יקום ממערכת התופים ויכה את הקהל, ורגע אחר הוא מחייך מפה לאוזן כאילו זכה באוסקר. גם שלושת הזמרות, ביניהן אשתו של ואנדר (סטלה), ורוב הזמרים, יוצרים את התחושה כאילו המופע והמוסיקה הם עניין של חיים ומוות: הביצועים שלהם נובעים מתוך ריכוז עמוק, כמעט דתי, שהופך את האירוע כולו לבעל חשיבות מיסטית.

 

איכות התמונה והצליל משובחים - אך לא מדובר בהפקה הוליוודית עם פירוטכניקה ואפקטים. הסגנון הקולנועי מאופק, אירופאי, כמעט טבעי לחלוטין. כדאי לציין במיוחד את ניתוב התמונה המקצועי, שמאפשר להציץ בכל אחד מחברי ה'אנסמבל' המורחב (כולל כלי נשיפה) בזמן הנכון ובזווית הנכונה. חבל מאוד שסרט התעודה המצורף (30 דקות) **אינו** כולל תרגום מצרפתית לאנגלית, חבל שאין פירוט מלא של שמות כל המשתתפים, וחבל שהדיוידי הזה עולה לפחות 40 דולר (תגידו תודה למטבע ה'יורו' ולשוק האירופאי המשותף על המחיר המרגיז).

 

מומחי "מאגמה" טוענים שרמת הביצועים בדיוידי הזה אינה אידיאלית, במיוחד בהשוואה להקלטות אחרות שאינן חזותיות (כמו "רטרוספקטיב" או ההופעה בבי-בי-סי). ייתכן שזה נכון, ועדיין זהו המסמך הקולנועי המוצלח ביותר שצולם עד כה עבור הלהקה. בהחלט יכול להיות שרמת האקסטזה המאגמאית מגיעה לרמות גבוהות יותר, אך לא בפורמט דיוידי ובהחלט לא בשנים האחרונות. בכל אופן, הקהל שנכח במופע הפריזאי הגיב באהדה עצומה, ואף שר "יום הולדת שמח" בסיום הערב.

 

לסיכום, מדובר במופע מרשים של להקה ייחודית, המאפשר לצופה הישראלי הזדמנות נדירה להיחשף לדרמה הקודרת והקצב המהפנט של מאגמה מודל אלפיים. בצפייה ראשונה החוויה עלולה להיות מנכרת, אך צפיות נוספות מבהירות את הרעיונות, מבנה היצירות נחשף במלואו והדרמה מתחילה לשאוב את הצופה פנימה. מזל טוב על שלושה עשורים של פעילות עקשנית, על הדיוידי האיכותי הזה - ויש מקום לקוות שבעתיד יופיע גם תרגום אנגלי לפרק התיעודי, במקביל להפחתה משמעותית במחיר המוצר.
הציון: 8.5/10

 




איך מחשבים כאן ציונים?

קריטריונים רלוונטיים:

חדשנות ("אף פעם לא שמעתי כזה דבר")

מורכבות ("אני בחיים לא הייתי חושב על דבר כזה מתוחכם")

לחנים ("הם ממש יודעים לכתוב מנגינות")

עיבודים ("כל הכלים משתלבים מצויין")

הפקה (איזה סאונד בן-יונה יש לאלבום הזה")

טקסטים ("ממש משורר, הבחור הזה")

ביצוע ("איך שהם יודעים לנגן, זה לא יאומן")



 


אודות האתר / עמוד ראשי / חדשות ואירועים / ביקורות אלבומים / להקות ואמנים / הספר

Email: uribreitman@gmail.com

Mitkadem.co.il