רוק מתקדם - מדריך עברי - חזרה לעמוד ראשי
המדריך העברי לרוק מתקדם - חדשות, ביקורות, להקות, מאמרים, ראיונות, ביוגרפיות, פורומים, הורדות, קישורים - כל מה ש'פרוגרסיב'

Fredrik Thordendal's Special Defects - Sol Niger Within

Fredrik Thordendal's Special Defects

Sol Niger Within

1997 Ultimate Audio Entertainment

Sweden

(52:50)

myspace.com/fredrikthordendalsspecialdefects

ביקורת: איתמר עוזרי

21/10/09

ביקורת אורח: איתמר עוזרי

פרדריק ת'ורדנדל, יליד 1970, הוא הגיטריסט של להקת 'משוגע' (Meshuggah) השוודית, הממוקמת עדיין בחוד החנית של המטאל המודרני החדשני. הוא החל לפתח את סגנון הנגינה הייחודי שלו ב-1989, וב-1995 התפרסמה הלהקה שלו עם האלבום "השמד, מחק, שפר". שנתיים אחרי הפריצה של 'משוגע', הוציא ת'ורדנדל את אלבום הסולו הראשון (והאחרון, בינתיים) שלו. כמו 'משוגע', הסגנון והאלבום של ת'ורדנדל מאופיינים במקצבים פוליריתמיים שרק חייזרים יודעים לפענח, תבניות אסימטריות ושילוב בין מגוון סגנונות מטאל שונים - ת'ראש, פרוגרסיב, אקסטרים ג'אז-פיוז'ן ועוד.


את רוב העבודה השחורה עשה בעצמו -- גיטרה, באס בחלק מהשירים, סינתיסייזרים ואפילו שירה -- והפיק את האלבום, כולל השגת ציוד הגברה והקלטה. הוא זימן לאולפנו הביתי שלל מוסיקאים, חלקם מוכרים, חלקם אלמוניים לחלוטין - והקים פרויקט אד-הוק בשם 'דפקטים מיוחדים'. בין המשתתפים החשובים ביותר יש למנות את המתופף מורגן אגרן, יליד 1967, שהתפרסם בגיל צעיר, זכה למחמאות מצידו של פרנק זאפה והשתתף באחת מהופעותיו; כיום אגרן הוא גם חבר בלהקת הרוק המתקדם השוודית הוותיקה 'קאיפה' (Kaipa). הקלידן מאט אוברג, אותו הזמין ת'ורדנדל, מוכר לקהית הג'אז והרוק המתקדם האירופאי מן ההרכב הזאפאי מאטס/מורגן.


למרות שהתוכן המוסיקלי הוא החשוב-יותר באלבום הזה, ולמרות שת'ורדנדל הוא ממשיכו המטאלי של אלן הולדסוורת' הג'אזיסט - לאלבום הזה יש קונספט לירי ברור. ת'ורדנדל הושפע מאוד מסרטי מדע בדיוני בילדותו, והאלבום מבוסס על נושא העב"מים. בין הסרטים המשפיעים ביותר יש לציין את טווין פיקס, אקס-פיילס ואת 'ארוחה עירומה' של בורוז. אפשר להבחין גם בהשפעות של הסרט 'אודיסאה בחלל' מאת סטנלי קובריק.


הסיפור מתחיל בתיאור צורת חיים בדמות נחש. זוהי נשמה לכודה, תוצאה של טעות גנטית , הנשלטת על ידי כוחות זרים. תכלית קיומה היא לאכול, להתחדש ולמות. במהלך האלבום היא מתארת את מסע הסבל שהיא עוברת בעולם ללא מימד זמן. היא לא יודעת למה היא שם, או את עצם קיומה. והדבר הנורא ביותר - היא לא יודעת אם יש בכלל דרך לצאת מן הסבל האינסופי שלה. לאורך כל היצירה מופיעות ציטטות ורעיונות האסופים מספרי פילוסופיה שונים, בין השאר גם תורת הזן.


ת'ורדנדל אמר שהסיפור והליריקה, אותם כתב פטר מרקלונד, מבוססים על מסעו של אדם החווה פסיכוזה (מחלת נפש שבה החולה מאבד קשר עם המציאות). מרקלונד טוען שהפסיכוזה מאפשרת לאדם להביט במציאות בצורה מפוכחת ועמוקה יותר. כך תו'רדנדל למעשה שואל: אולי דווקא ההפרעה הנפשית היא הדרך הטובה לראות את המציאות בספקטרום רחב יותר? ייתכן שהסיפור גם מושפע מספרו של מרק וונגוט, המכונה 'אקספרס לגן-עדן'.


האלבום המקורי, באורך 43 דקות, מחולק ל-29 רצועות קצרות. עם זאת, הוא נשמע כמו יצירה אחידה אחת. בגרסה מאוחרת של האלבום (גרסה 3.33 עם מיקס משופר) נוספו שני שירים, שהוקלטו מספר שנים אחר כך, ואורכו הכולל 50 דקות, כיוון שחלק מן הקטעים עברו קיצור ועריכה. רוב הקטעים הם באורך של דקה אחת לכל היותר. הבאס של ג'רי אריקסון פותח את האלבום, ומיד שומעים כמה צרחות פסיכוטיות בביצועו של מרקוס פרסון. גיטרת 8 המיתרים של ת'ורדנדל, אותה הוא מכוון נמוך מן המקובל, נשמעת כבדה במיוחד. אוברג משתמש בהמשך גם בעוגב כנסייתי, שמופיע שוב בהמשך בביצוע קנטור לארסון (בגרסה המאוחרת של האלבום אין עוגבים).


האלבום נע בין רגשות קיצוניים של קינה, אלימות, מתכתיות, זעקות שבר, פסיכוזה, בהלה וחרדה. לפעמים זה נשמע כאילו אלן הולדסוורת' בכבודו ובעצמו עבר הסבה מקצועית לעולם המטאל הקיצוני, והוא מסתדר מצוין בסגנון החדש שבחר לעצמו. לכן האלבום הזה פונה גם למאזיני ג'אז מודרני, כשם שהוא פונה למטאליסטים עם ראש פתוח וחיבה לסולואים מורכבים, שאינם מובנים בהכרח בהאזנה ראשונה. בכמה אלבומי מטאל תמצאו סולו סקסופון יפהפה כמו זה שמופיע בסוף הקטע העשירי, העונה לשם המוזר "זטה אחד - רטיקולי"?


קטע הבונוס הראשון במהדורה המאוחרת ('מיסינג טיים', באורך 11 דקות; רצועה מס' 27) מציג לראווה את כישורי הקלידים של מאטס אוברג, וסולו פיוז'ן נפלא של ת'ורדנדל. הסיפור של השיר הזה הוא למעשה אפילוג לכל הקטעים הקודמים: הוא מתעד אדם שנתפס על ידי ישות חייזרית, המספר על רגעי האימה שעבר. על הקול החייזרי אמון המתופף של להקת 'משוגע', מר תומאס האקה.

לסיכום, האלבום הזה, שרק מעטים שמעו עליו בישראל, גורם להתפעלות והתפעמות עצומה לאורך זמן רב. הוא זכה לביקורות מעולות באינטרנט, ולמרות הזמן הרב שעבר מאז הקלטתו - הוא נשמע מודרני לחלוטין. הוא משלב ליריקה נפלאה עם מוסיקה חדשנית, מורכבת, טכנית, תוקפנית אך גם מלודית. חסידי ג'אז פיוז'ן הרפתקניים יתענגו על הסולואים והתיפוף, בעוד מטאליסטים יתחברו בקלות לקונספט הקודר - צלילה לעולם-צלילים שלא רוצים לצאת ממנו כל כך מהר.

הציון: 9/10

תגובות על הביקורת והאלבום /



אלבומים מומלצים בסגנון


ביקורות אלבומים נוספות...




אודות האתר / עמוד ראשי / חדשות ואירועים / ביקורות אלבומים / להקות ואמנים / הספר

Email: uribreitman@gmail.com

Mitkadem.co.il