רוק מתקדם - מדריך עברי - חזרה לעמוד ראשי
רוק מתקדם > אמנים ולהקות > אשקלון קווילט

אשקלון קווילט
אשקלון קווילט

Ashqelon Quilt

להקת רוק אמנותי מישראל, שהוציאה אלבום בכורה אחד ויחיד ב-2001. כל חברי הלהקה הם מאיזור ירושלים. אלבום הבכורה שלהם, 'דה איוונט' (The Event) יצא לאור בלייבל 'מלואו רקורדז' (Mellow Records) וגם ב'הדליין רקורדז' (Headline Records). כיום הדיסק ניתן להזמנה דיגיטלית או פיזית דרך אתר בנדקאמפ.

חברי אשקלון קווילט

חברי להקת אשקלון קווילט. מימין: שרון רינת, שחר הנדל, אורי הנדל
מימין: שרון רינת, שחר הנדל, אורי הנדל
  • שחר הנדל ('אדמוני') - שירה, קלידים, תיכנות תופים
  • אורי הנדל (אחיו של שחר) - גיטרות, קולות
  • שרון רינת - חליליות, שירה

מוסיקאים אורחים באלבום

  • קורין שלומוביץ' - כינור (קטע 1)
  • הגר דגן - חליל-צד (קטע 9)
  • נוהר רוזנטל - שירה (קטע 9)
  • מירב בן-דוד - שירה (קטע 7)
  • בני הנדל - שירה (קטע 5)

אודות אשקלון קווילט

מייסד הלהקה הוא שחר הנדל, ירושלמי יליד 1970. שחר הוא בנו של הקריין ושדרן הרדיו הישראלי בני הנדל. הוא אחד היחידים המחזיקים תואר משולב של מוסיקולוגיה (בהצטיינות) ומדעי המחשב באוניברסיטה העברית. במסגרת התואר, כתב פרויקט שהלחין יצירות ל-2 קולות לפי חוקי הרנסאנס הקשוחים של המלחין האיטלקי ג'ובאני פלסטרינה (1526-1594). שחר גם הוציא ב-2013 אלבום סולו ראשון, תחת השם 'מערות עיר'.

הסבר שם הלהקה: אמו של שחר היא יוצאת אשקלון, ואשתו של אורי (אחי) גם היא מאשקלון. המילה 'קווילט' היא למעשה שמיכת פוך, רמז למארג של השפעות מוסיקליות שונות.

שחר הוא קלידן שעבד בעיקר עם אחיו, גיטריסט בשם אורי הנדל. הלהקה נולדה לאחר שהרכב רוק אמנותי קודם בשם 'בריאון' התפרק בגלל היענות נמוכה בארץ. העבודה על האלבום החלה ב-1998, מתוך מחשבה על ייצוא לקהל בינלאומי, דובר אנגלית. ההקלטות נמשכו כשלוש שנים, בעיקר בגלל שרוב המוסיקאים לא היו מקצועיים. הזמרת שרון רינת היא בוגרת המחלקה הווקלית של האקדמיה למוסיקה בירושלים. הלהקה לא מצאה מתופף, בעיקר מסיבות כלכליות.

על אלבום הסולו של שחר הנדל, 'מערות עיר', הוא מספר:
זה דיסק שרובו בעברית ומדבר על דברים שמתאימים לארץ עכשיו, קצת אמטי-תזה לפרוג המנותק שעוסק במיתוסים נורדים וכיו"ב.
מבחינה מוסיקלית אני חושב שאני מושפע מאלבומי סולו של אומני פרוג, כך שהפרוג והפסיכדליה נכנסו לאסתטיקה המוסיקלית אבל עדיין העיקר הוא לא הסולו המהיר או הפתוס ה"סימפוני".
בנוסף אני (כנראה) מושפע מנסיונות ישראלים לעשות מוסיקה בהשראת רוברט וויאט (כמו אביתר בנאי המוקדם).
את הדיסק הקלטתי בבית ("אולפן המערה") בעזרת כמה נגנים מלבדי. דורון בוטניק נכנס לתמונה בשלב האחרון ועזר לי עם הפקה ומיקס. אח"כ הוא לקח את ההקלטות אליו והכניס תוספות מקוריות משלו. חלקן השארנו, חלקן השמטנו, ולחלקן לא שמתי לב עד היום. לפיכך הקרדיטים שמופיעים לא ממש מלאים.


ביקורת אלבום הבכורה של אשקלון קווילט, 'האירוע' (The Event)

אשקלון קווילט - האלבום The Event
The Event - 2001
ראשית, מדובר באלבום חובנני בחלקו. זה בולט בעיקר במחלקה הווקלית - חלק מחברי הלהקה פשוט מזייפים. שנית, ללהקה אין מתופף, ולכן התופים הם אלקטרוניים לחלוטין. זה לא נשמע טוב. אבל אם שמים את כל זה בצד, ומוכנים לתת להם קרדיט על כך שהם עושים רוק מתקדם באנגלית, ובמימון עצמי, יש כאן כמה דברים יפים.

השיר הראשון, 'וואן ביי וואן' (One by One), הוא אולי השלם וההדוק ביותר באלבום. השיר השני, 'קראון' (Crown), מורכב מלחן יפה עם קונטרפונקט קלאסי מעניין, הצ'לו עושה עבודה טובה, אבל השירה של רינת פוגעת באיכות הכללית שלו.

הקטע 'דה קוין' (The Coin) בעייתי בתחילה, בעיקר בגלל שאורי הנדל כתב לאחיו, שחר, תפקיד שירה בלתי-אפשרי: לא נעים לשמוע את הסולן מתפתל ורועד. באמצע היצירה פורצת דרבוקה במקצב מזרחי, ואורי מפליא בסולו גיטרה מעניין, שמוביל ל'גשר' קסום ועדין; הסיום, שוב, כולל כמה זיופים מביכים, אך סולו הצ'לו מציל את הסיפור.

הקטע 'טוויילייטס' (Twilights) סובל מהפקה בינונית, שפוגמת בלחן הסביר. שוב, השירה של רינת איננה משביעת-רצון. סולו הקלידים מזכיר יותר מדי את אמרסון של שנות השמונים, והעיבוד מסתמך יותר מדי על התופים האלקטרוניים, שנותנים לשיר כולו תחושה של פסקול לא-מוצלח לתיאטרון.

הקטעים באלבום
1. One By One (3:27)
2. Crown (6:36)
3. The Coin (8:41)
4. Twilight (3:30)
5. Introduction To the Event (2:12)
6. The Event (4:24)
7. Tel-Aviv Stress (3:21)
8. Substitute (3:49)
9. The Well (11:29)
קטע הנושא, 'דה איוונט' (The Event), מציג פתיחה בשפה העברית ושוב סובל מזיופים, שבשלב הזה כבר מתחילים ממש לעצבן את המאזין הסובלני ביותר. הקטע עצמו מזכיר שילוב בלתי-מוצלח בין העבודות המוקדמות של אריק רודיך והפסקול להצגת המחול האירית 'לורד אוף דה דאנס' (Lord Of The Dance). תתי-הפרקים השונים המרכיבים את הקטע מסרבים להיארג יחדיו.

'תל אביב סטריטס' (Tel Aviv Streets) הוא מסוג הקטעים שעליהם כדאי לא לדבר. עדיף להתעלם ולעבור הלאה. הקטע 'סאבסטטוט' (Substitute) היא בלדה אפקטיבית עם נגינת גיטרה נאה; אמנם לא 'פרוגרסיבי', אבל מכיוון שהיעד צנוע, הוא גם הושג.

הקטע 'דה וול' (The Well) לבדו אולי מצדיק את רכישת האלבום. הקטע הארוך והשאפתני ביותר באלבום מכיל תת-פרקים בנויים היטב, התפתחות הגיונית והשפעות פסיכדליות מבורכות. אמנם התופים האלקטרוניים שוב פוגמים בהקלטה, אבל לא מצליחים להרוס אותה. הפרק המסיים מזכיר חומרי סולו של סטיב האקט המוקדם, מרשים למדי וראוי לשבחים.

השורה התחתונה: כמכלול, האלבום 'דה איוונט' (The Event) של אשקלון קווילט איננו מסוג האלבומים שהייתי ממליץ לחובבי הפרוגרסיב לרוץ ולקנות; הוא מלא בכוונות טובות, יש בו חן, והקטע הסוגר שווה האזנה. ניתן לדגום אותו באתר בנדקאמפ וגם לרכוש עותק דיגיטלי זול וזמין. עם זאת, כנראה שיש דברים טובים יותר להוציא עליהם את הכסף, אפילו בישראל. חבל שהלהקה לא הצליחה להפיק לקחים ולהוציא אלבום שני, טוב יותר. הציון: 7/10.

ביקורת מאת אורי ברייטמן



האזנה לאלבום




קישורים נוספים

תגובות על להקת אשקלון קווילט

***



אודות האתר / הספר / עמוד הבית / חדשות ואירועים / ביקורות אלבומים / להקות ואמנים

Email: uribreitman@gmail.com

Mitkadem.co.il