להקת מקאמההרכב רוק מתקדם ישראלי שהוקם בקיץ 2006 ע"י האחים נועה ועידו לויטעודכן לאחרונה: 29 נובמבר 2008חברי מקאמה
האלבום - Maqama
להקת מקאמה הופיעה לראשונה ב-15 נובמבר 2007. עד אז, מעטים שמעו עליה. למעט עמוד צנוע באתר מייספייס, נועה ועידו לויט היו בעיקר עסוקים בכתיבת חומרים מקוריים. באפריל 2008 הלהקה סיימה לעבוד על אלבום הבכורה שלה, שיצא לאור בקיץ 2008. בנובמבר חתמה מקאמה על הסכם הפצה עם חברת מוזיאה הצרפתית (Musea), במסגרתו ישווק האלבום לקהל חובבי רוק מתקדם באירופה, אמריקה ואסיה.
לרכישת האלבום של מקאמה באתר מוזיקה נטו האלבום כולל 11 רצועות – 4 מהן אינסטרומנטאליות, אם כי כל הקטעים כוללים למעשה רגעים אינסטרומנטאליים משמעותיים. הקטעים אינם ארוכים ומשכם, פרט לקטע הסוגר אשר נמשך כ 8:30 דקות , נע בין 2 ל-5 דקות. הקטעים אמנם אינם ארוכים כפי שלעתים מקובל בסגנון הפרוגרסיבי, אך דחוסים. ברמת הסגנון מדובר באלבום פרוג ישראלי בעברית, מלודי, בעל עושר הרמוני. מקאמה עושה שימוש במשקלים אסימטריים ונותנת מרחב לקטעי סולו (אבל לא יותר מדי). באופן כללי, מאקמה מנסה להישמע רעננה ומעניינת, אבל לעולם לא על חשבון נגישות וקליטות. הסגנון של מקאמה הוא רוק מתקדם רך, מלודי אך מורכב מבחינה הרמונית. את רוב הלחנים כותבת נועה לויט. הלהקה מעידה על עצמה כמושפעת ממוסיקה עברית של שנות ה-70, פופ, קלאסי, רוק מתקדם, ג'אז-פיוז'ן ואפילו קצת מטאל פרוגרסיבי. בביקורת עברית שפורסמה על האלבום באתר השרת העיוור, נכתב בין השאר: אני חושב שמקאמה כהרכב מצוינים (ואני כותב את זה מבלי שראיתי אותם עדיין בהופעה, ומקווה שתהיה לי ההזדמנות) ותעיד על כך העבודה המרשימה שעשו. האלבום הנוכחי שלהם מראה בחלקו יותר פוטנציאל ופחות אמירה, ואני מניח שהם יכולים להגיע עוד רחוק, מבחינה אומנותית. במקרה הזה, בניגוד למקרים רבים אחרים של פרוג, שאפתנות תעשה להם רק טוב. במייספייס שלהם אפשר לשמוע שלוש יצירות:
מקאמה למעשה נולדה כאשר נועה לויט החליטה לבצע את הקטעים שכתבה על הפסנתר בצורה של להקת רוק. באותם ימים של סוף 2005 ועד אמצע 2006 היו נפגשים נועה, עידו ודוד על בסיס שבועי ומנגנים קאברים, מרוק קלאסי ועד פופ עכשווי. לכן היה זה רק טבעי שזה יהיה ההרכב שיבצע את הקטעים של נועה. במשך כמה חודשים ההרכב עבד כטריו של קלידים-בס-תופים אבל המחסור בכלי נוסף הורגש ובסופו של דבר נמצא אודי בעמדת הגיטריסט. במרכז הקטעים של נועה עומד השיר עצמו. כלומר, אלו לא קטעים שמבוססים על גרוב או התפתחות נושא תמאטי אלא שירים במובן המסורתי של המילה. העושר ההרמוני המאפיין את השירים בבסיסם היה בסיס טוב לפיתוחים פרוגרסיביים (עליהם אחראים כל חברי הלהקה) ברמת העיבוד, בעיקר התפתחות אינסטרומנטאלית. קטעים אינסטרומנטאליים תופסים ברוב השירים למעלה ממחצית משך השיר. הקטעים שתרם עידו מבוססים פחות על חשיבה הרמונית ויותר על אלמנטים פרוגרסיביים (אוניסונים, ריפים משתנים, יצירת בסיס לקטעי סולו). כך או כך העיבודים של מקאמה מכנסים את הקטעים השונים לכדי סגנון וסאונד אופייניים ומקוריים. בפרוגיבלוג של פרוגלשון נכתב על ההופעה של מקאמה, בין השאר: "קלידים דומיננטים, שירה לא דומיננטית, עיבודים מורכבים, קצת רגש כשצריך, מקצבים מעניינים ויכולת מוזיקלית...להקה צעירה עם הרבה פוטנציאל וסאונד מגוון. אומנם הם עדיין טיפה ביישנים, אבל זה משהו שיכול רק להשתפר בהופעות הבאות". האתר של מקאמה: myspace.com/maqamaתגובותתמונות של להקת מקאמה |
Email: uribreitman@gmail.com