המדריך העברי לרוק מתקדם - חדשות, ביקורות, להקות, מאמרים,
|
אנדרגראונד ריילרואדThe Underground RailroadThrough and Through 2000 להקה אמריקנית חדשה-יחסית מאיזור פורת וורת', טקסס. זהו שיתוף פעולה מחתרתי, סבלני ומיוחד בין המלחין קורט רונגי, בעל ההכשרה הקלאסית, והגיטריסט ביל פוהל, בעל הנסיון הג'אז-רוקי. הלהקה עבדה כ-3 שנים על אלבום הבכורה שלה, עד שיצא ביוני 2000. האלבום השני יצא ב-2005, והוכיח שלא מדובר ביציאה חד-פעמית. עיבודים מורכבים והפקה מוסיקלית מרשימה עזרו לדחוף קדימה את השילוב ההומוגני בין להקות כמו ג'נסיס, אקולין ונשיונל הלת'. להקות כמו אנדרגראונד ריילרואד מוכיחות שוב ושוב, כי הסגנון הפרוגרסיבי מעולם לא מת - אלא רק ירד למחתרת. הקומפוזיציות המתוחכמות של קורט רונגי לא נופלות מכל מה שהוקלט בתור הזהב של שנות השבעים, ולעתים אף מאפילות על פסגות הז'אנר מימי קדם. The Origin of Consciousness 2005 בלי להיעזר בתקשורת הממוסדת ובתחנות הרדיו, תוך שיווק אינטרנטי בלבד, קיבלה הלהקה ביקורות מעולות מכל העולם, ואף זכתה להופיע בפסטיבל נירפסט היוקרתי. רונגי ופול עובדים לאט, אבל כל פרויקט בו הם משתתפים ראוי להערכה גדולה. פאוסטFaustFaust IV אחת הלהקות הגרמניות החשובות והמעניינות ביותר בסצינה הפרוגרסיבית. זוהי האנטי-תיזה המושלמת לגישה הבריטית הסימפונית והמהוגנת. הסגנון הפרוגרסיבי הגרמני, שהושפע עמוקות מן המוסיקה האלקטרונית המוקדמת של שטוקהאוזן ודומיו, זכתה לכינוי "קראוט-רוק" (Kraut-Rock). פאוסט התפרקה מהר למדי (1975), לפני שהספיקה להוציא את אלבום האולפן החמישי שלה. בשנות התשעים נוצר ביקוש רב להקלטות נוספות, ומאז הלהקה ממשיכה להופיע באופן בלתי-רציף ברחבי העולם, להוציא אלבומים בהופעה חיה, ולשחרר אוספים וחומרים ישנים. אלבומה הרביעי והאחרון של פאוסט (נובמבר 1974) הוא מסמך מרתק, פוסט-פסיכדלי, קיצוני, לעתים אנרכיסטי, הנע בין רוק אוונגארדי, רוק תעשייתי והומור בלתי נתפס. בהחלט לא חומר קונבנציונלי, אבל קשה להתעלם ממנו. נובאליסNovalisSommerabend 1976 גרמניה אינה המדינה האירופאית האהובה ביותר על ישראלים, ובמיוחד לא השפה הגרמנית הנוקשה. למרות המגבלות הללו, קשה שלא ליפול בקיסמה של להקת הרוק המתקדם הסימפונית-רומנטית הזאת, שבחרה את שמה בעקבות משורר ופילוסוף גרמני ידוע מהתקופה הרומנטית (1772-1801), שנפטר בגיל 28. נובאליס קמה ב-1971 והוציאה כ-15 אלבומים עד אמצע שנות השמונים. הלהקה התפרקה סופית ב-1985. חלק מן האלבומים הצליחו מאוד בגרמניה, ומכרו שם מאות אלפי עותקים. הסגנון שמרני יחסית, מלודי אך קיצבי, סימפטי ומולחן היטב. מתוך הקטלוג המקיף של נובאליס, מומלצים שני האלבומים מהשנים 1975 ו-1976, כאשר 'סומראבנד' הוא הטוב מבין כולם. קיים גם אלבום בהופעה חיה (Konzerte) שיצא ב-1977. גרינסליידGreensladeBedside Manners Are Extra הקלידן הזריז דייב גרינסלייד והבסיסט טוני ריווס הקימו את להקתם ב-1972, לאחר שההרכב הקודם שלהם, "קולוסיאום", התפרק. הם הצליחו לתפוס את אנדי מקאלו, המתופף הפורש של קינג קרימזון, והקלידן (הנוסף) דייב לוסון, שהקריירה שלו עד לאותה נקודה הסתכמה בתזמורת חיל האוויר הבריטי. אלבום הבכורה של גרינסליד, שיצא לאור במרץ 1973, היה אחד הטובים שלהם מאז ועד היום. דיאלוג עירני בין שני הקלידנים, נסיון רב בהלחנה ובעיבוד, פרוג-רוק מהיר אך לא פשטני. הלהקה מתאימה לחובבי סגנון הקלידים של קית' אמרסון, למשל. דייב גרינסלייד המשיך לקריירת סולו חביבה לאחר שהלהקה התפרקה רשמית ב-1976. בשנת 2000 הקימו גרינסלייד וריווס את הלהקה לתחייה עם נגנים חדשים, והקליטו אלבום אולפן נוסף. מומלץ להשיג גם את האלבום "לייב" (2000) שתיעד אותם בהופעות חיות בין השנים 1973-1975. |
Email: uribreitman@gmail.com