רוק מתקדם - מדריך עברי - חזרה לעמוד ראשי
רוק מתקדם > להקות > ששת

אלבום להקת ששת
אלבום להקת ששת - מהדורת 2007
סדרת סימני דרך של NMC
להקת ששת

"ששת היא להקה סודית. רק מובחרים שמעו עליה" - כך תיארה יהודית רביץ, במהלך הופעה חיה בתחילת שנות האלפיים, את השתתפותה באחד הפרויקטים הפרוגרסיביים היפים שנוצרו בישראל.


ששת היא סופר-גרופ ישראלי שעשה את הבלתי-אפשרי והקליט אלבום רוק מתקדם עברי מושלם, באולפני טריטון בין החודשים אוגוסט-אוקטובר 1977.

השישיה בחרה לעצמה שם עברי קצר ומתוחכם: ששת הוא ידידו שחור-העור של רובינזון קרוזו, וגם תרגום עברי נוח למילה "סקטט" (Sextet) שהיא 'שישיה' באנגלית. הלהקה כללה שמות מוסיקאים שרובם מוכרים היטב גם היום:
  • יהודית רביץ (גיטרה אקוסטית, כלי הקשה, קולות ושירה)
  • שם טוב לוי (חליל, חליליות, קולות ושירה)
  • שמוליק בודגוב (גיטרה חשמלית ואקוסטית, קולות)
  • עדי רנרט (פסנתר, פנדר, האמונד, סינתיסייזר, קולות)
  • שמוליק ארוך (בס, כלי הקשה, קולות)
  • איקי לוי (תופים וכלי הקשה)

נקדים ונאמר: 'ששת' אינו אלבום רוק כסאחיסטי. חבורת המוסיקאים שעשתה אותו הכירה היטב את הסצינה והטעם המוסיקליים של התקופה, ולא באה לשבור קירות, להפוך שולחנות ולנפץ מסגרות. מה שהם כן הצליחו לעשות הוא בכלל לא פשוט: לשלב בין מוסיקה עברית עממית (דבקה, למשל) לבין הפיוז'ן של צ'יק קוריאה, בין נתן אלתרמן לג'נטל ג'ייאנט, יונתן רטוש לג'טרו טאל, דוד פוגל לסמבה ברזילאית ובין יעקב גלעד לפיליפ גלאס.

 

ההישג הגדול ביותר של 'ששת' הוא כפול: ראשית, האלבום נשמע רענן ומקורי גם היום (לא, הצליל לא דלוח וארכאי כמו באלבומים מוקדמים יותר משנות השבעים), ושנית, אפשר לצלוח אותו מתחילתו ועד סופו בלי הפרעה: כל הקטעים עובדים, זורמים ומעניינים.

מעבר להישגים הללו, שהם מרשימים בכל קנה-מידה, ניתן אף לומר ש'ששת' הוא למעשה תקליט הרוק המתקדם העברי היחיד שנוצר במחצית השנייה של שנות השבעים, כיוון שהוא החליט להתמודד עם חומרים ישראליים ולהתיך אותם, במסורת הפיוז'ן האמריקני והקנטרברי האנגלי, אל תוך עיבודים מערביים מתקדמים.


מימין לשמאל - עדי רנרט, שם טוב לוי, יהודית רביץ, שמוליק בודגוב, איקי לוי, שמוליק ארוך
מימין לשמאל - עדי רנרט, שם טוב לוי, יהודית רביץ, שמוליק בודגוב, איקי לוי, שמוליק ארוך
(צילום מעטיפת האלבום: ג'ראר אלון)


יהודית רביץ היתה אז בחורה צעירה, שהשתחררה מלהקה צבאית ופתחה בקריירה אזרחית. שם טוב-לוי, לעומתה, היה כבר מוסיקאי מבוגר, מיומן ומנוסה בהקלטות ועיבודים. לכן הוא זה שחתום על רוב השירים, כולל מעורבות בהפקה.

 

בקטע "7/8" (שבע שמיניות) משלב שם-טוב לוי את המינימליזם הקר של פיליפ גלאס (בחליל) עם מוטיב מלודי נעים, בקטע "דינוזאורוס הבן" מכניס שמוליק ארוך פסיכדליה וג'אז-רוק בדלת האחורית, ובקטע "דבקה" מעורבבים יחד שירת הא-קאפלה של ג'נטל ג'ייאנט עם מוטיב עממי ועיבוד שמזכיר מאוד את העבודה הקלאסית של ג'טרו טאל (חליל-צד כבר אמרנו?). ממש פרוג-פולק ציוני.

 

"דבקה" של 'ששת' למעשה ציטוט של שיר מאת דוד זהבי למילים של עודד אבישר ('השיר לאדמה'). השיר של זהבי לא הוקלט מעולם, לדברי המרצה וחוקר המוסיקה יוסף גולדנברג. לגילוי הזה אחראית מירב מירון, שהרצתה על רוק מתקדם עברי, בכנס שהוקדש למוסיקה פופולארית בישראל ב-2011.

 

כל 'מחלות הילדות' של הרוק המתקדם משנות השבעים לא נגעו באלבום הזה: כמה מן הקטעים עוברים את 6 הדקות אבל אינם ארכניים, האפקטים הקוליים (הנדירים) אינם מוגזמים, הסולואים מדויקים וענייניים, העיבודים לא מנופחים, השירה לא מתנשאת. הכל עובד פיקס. לואי להב וטומי פרידמן, שתי דמויות מרכזיות בתעשיית המוסיקה הישראלית, נושאים בקרדיט טכנאי ההקלטה. דוד טרטקובר (חתן פרס ישראל לעתיד) עיצב את העטיפה. תודה מיוחדת נרשמה למפיק והאמרגן הנאמן שלהם, "שאול גרוסברג - שהאמין".

 

האלבום של ששת
האלבום של ששת
סדרת התפוז של NMC
כשיצא לאור, לא נמכר האלבום של "ששת" כמצופה. אפשר לומר בלי לחשוש שמדובר היה בכישלון מסחרי תקופתי. אך עם חלוף הזמן, הפכו שירים מקסימים כמו 'בלילות הסתיו' ו'סמבה ברגל שמאל' לקלאסיקות-רדיו נפוצות. לאחר כמה עשרות הופעות ברחבי הארץ, התפרק ההרכב במהירות וחבריו מצאו פרוייקטים אחרים לעבוד בהם.

 

כל חברי 'ששת', מלבד שמוליק ארוך (שעבד כמורה לגיטרה באס ונפטר ב-2014 בגיל 72 מדלקת ריאות) פעילים גם היום בתעשיית המוסיקה הישראלית. חברת אן-אם-סי (NMC) הוציאה את הדיסק של 'ששת' בשנת 1993, במסגרת סדרת 'התפוז' הכתומה שלה (כן, האלבום זמין בחנויות גם היום, לא יאומן כי יסופר), עם צליל נקי ונעים. למרות שלא מדובר באלבום מרדני או 'משוגע' כמו של זינגלה, הוא בין היחידים שהתמודד בהצלחה עם האתגר הטמון בשאלה: איך לעזאזל משלבים בין רוק מתקדם ובין הזמר הארצישראלי?

 

ב-2005 הוציאה להקה ישראלית צעירה בשם סוסיתא את אלבום הבכורה שלה, שממשיך את הכיוון של להקת ששת בצורה מודעת, חכמה ומאוד ארצישראלית. סוסיתא בחרה להישמע אנכרוניסטית מבחינה סגנונית, אבל המוסיקה שלה נשמעת חיה ורעננה בדיוק כמו זו של ששת.

 

במלאת שלושים שנה להקלטת האלבום של ששת, יצא לאור בשנת 2007 האלבום במהדורה חדשה ומורחבת, תחת הסדרה "סימני דרך". הוא כולל גם דיסק בונוס עם פסקול הסרט "מסע האלונקות" שהלחין שם-טוב לוי וביצעה הלהקה, כולל שיר הנושא בביצועו של גידי גוב.

 

רשימת השירים באלבום של ששת

  1. ענבלים - 5:05
  2. צבעים - 6:52
  3. סמבה ברגל שמאל - 3:31
  4. 7/8 - שבע שמיניות - 4:08
  5. לו באת - 2:42
  6. בלילות הסתיו - 4:42
  7. דבקה - 6:17
  8. דינוזאורוס הבן - 6:38
  9. פה מינור - 6:24

  10. תזמון כולל (אורך האלבום): 46:25

קרדיטים ומידע נוסף

    מספר קטלוגי: NMC 82366-2
  • עיבודים: ששת
  • הפקה: שם טוב לוי, דורית לנץ
  • הוקלט באולפני טריטון 8/77 - 10/77
  • טכנאי הקלטה: טומי פרידמן, לואי להב
  • עוזרת טכנאי: אורית זולוטוב
  • צילומים: ג'ראר אלון
  • עיצוב עטיפה: דוד טרטקובר

תגובות על להקת ששת


תגובות ארכיון על להקת ששת



להקת ששת - קישורים נוספים




אודות האתר / עמוד ראשי / חדשות ואירועים / ביקורות אלבומים / להקות ואמנים / הספר

Email: uribreitman@gmail.com

Mitkadem.co.il