רוק מתקדם - מדריך עברי - חזרה לעמוד ראשי
המדריך העברי לרוק מתקדם - חדשות, ביקורות, להקות, מאמרים, ראיונות, ביוגרפיות, קישורים - כל מה ש'פרוגרסיב'
רוק מתקדם > אמנים ולהקות חשובים > יוניברס זירו, מאגמה, פרזנט, הנרי קאו

יוניברס זירו

Univers Zero

Ceux Du Dehors
Ceux Du Dehors
1981
הרכב שהשתייך לקבוצת המייסדים של הזרם שכינה את עצמו רוק באופוזיציה, ומהווה דוגמה מובהקת לתת-ז'אנר נוסף של המתקדם, המכונה 'רוק קאמרי' (Chamber Rock).

יוניברס זירו הוקמה בבלגיה בשנת 1974, בהנהגתו של המתופף והמלחין המלומד דניאל דני (Daniel Denis). הלהקה משתייכת לזרם האוונגארד האירופאי.

הייחוד של יוניברס זירו טמון בניצול העוצמה הייחודית של פורמט הרוק הקלאסי (תופים-בס-גיטרה) תוך הזרקת תכנים מוסיקליים הלקוחים מן המודרניזם המערב-אירופאי הקודר והמפחיד ביותר, תוך הוספת כלי נשיפה ייחודיים כגון קלרינט ובאסון, המעניקים לה את הצליל המזוהה עימה. הבס של גאי סגרס, כלי הנשיפה של מישל ברקמנס, הקלידים של אנדי קירק וכמובן התופים של דני מרכיבים להקה חזקה ומשמעותית.

ברגעים הפחות-מלהיבים, המוסיקה של יוניברס זירו נשמעת כמו פסקול לסרט אימה עם תופים עדינים. אך ברגעי השיא, תמצאו את עצמכם נסחפים אל האפילה מתוך אפקט כמעט היפנוטי, ובעוצמה גדולה מן הצפוי. יכולת ההלחנה והעיבוד של דני ועמיתיו גבוהה בהרבה מן הממוצע בז'אנר, ומהווה דוגמה ומופת לזרם ה"ריו" (רוק באופוזיציה) כולו.

הלהקה הוציאה את אלבומה הראשון ב-1977, והאחרון (Clivages) יצא ממש לאחרונה, ב-2010. ההרכב פעיל גם היום, אך לא באופן רצוף. תקופת השיא שלה היתה בשנים 1980-1986, וכדאי להתחיל עם האלבום Ceux du Dehors (תרגום שם האלבום לעברית: "אלו שבחוץ"), שמייצג את הגישה הקלאסית שלה נאמנה. [תמונות של יוניברס זירו]




מאגמה

Magma

MDK
MDK
Mekanik Destruktiw Kommandoh
הרכב צרפתי פורץ-דרך שיצר שפה וסגנון משל עצמו. בכוח חזונו של המתופף והמלחין הפריזאי כריסטיאן ואנדר, שהקים את מאגמה בשנת 1969, יצר ההרכב קונספט קודר לפיו שואה אקולוגית גורמת לתושבי כדור הארץ לנטוש את המקום לטובת כוכב אחר ושמו קובאיה. לא רק שפה קובאית חדשה ברא מר ואנדר, אלא שפה מוסיקלית חדשה לגמרי.

מאגמה מזוהה עד היום עם סגנון שאת שמו המציאה בעצמה, ונקרא Zehul (זאול / זול). זהו רוק מתקדם ניאו-קלאסי, לעתים אלים, לעתים פואטי, מסתורי, שבטי וקמאי. המוסיקה היא שילוב בין איגור סטרווינסקי, קרל אורף, ג'ון קולטריין ופיוז'ן אירופאי. הלהקה משלבת מקהלה של נשים וגברים, ומסתמכת בצורה בולטת על שימוש בקול האנושי בתור כלי נגינה.

מאגמה זכתה להצלחה גדולה בצרפת, ולהערכה ביקורתית גדולה ברוב מדינות מערב אירופה בהן הופיעה. קשה מאוד לחקות אותה, אך קל מאוד להעריץ אותה. מאגמה מייצגת את הצד הבלתי-מתפשר של הרוק המתקדם, בעיקר בגלל שבחרה להשתמש בשפה שאותה אף אחד כמעט אינו מסוגל להבין. הלהקה הוציאה אלבומים רבים משנות השבעים ועד היום, שמתוכם אפשר לבחור לפחות 4-5 קלאסיקות.

האלבום המזוהה ביותר עם מאגמה עד היום הוא MDK משנת 1973. עם זאת, כדאי מאוד להשיג את האלבום החי (Live) משנת 1975, את האלבום החדש-יחסית המכונה K.A. משנת 2003, ואת סרטי הדיוידי שהוציאה הלהקה מתחילת שנות האלפיים. [תמונות של מאגמה]




פרזנט

Present

Triskaidekaphobie / Le poison qui rend fou
Triskaidekaphobie
/ Le poison qui rend fou
הרכב בלגי, המזוהה מאוד עם זרם ה"ריו" - רוק באופוזיציה. בשנת 1979 עזב הגיטריסט והמלחין רוז'ה טריגו את להקת האוונגארד החשובה יוניברס זירו. הוא הקים להקה חדשה, אלימה יותר, עם דגש חזק יותר על גיטרות וקלידים (ופחות כלי נשיפה). טריגו לקח עימו כמה מחברי יוניברס זירו והפיק מספר אלבומים מרתקים בשנות השמונים והתשעים.

ההרכב ממשיך לפעול עם בנו של טריגו, רג'ינלד, והמתופף הכריזמטי דייב קרמן. הלהקה אף הקליטה אלבום אחד בתל-אביב, עם צוות בינלאומי של מוסיקאים. המוסיקה של פרזנט מייצגת נאמנה את הצד הטרגי של החיים המודרניים: מיוסרת, טוטאלית, מזככת, בלתי מתפשרת, דרמטית, אפילה אך מלאת אנרגיה ועומק. ההאזנה לפרזנט אינה קלה, אך היא מעניקה תגמול הולם למשקיעים בה.

פרזנט מרשימה הרבה יותר בהופעה חיה מאשר באולפן, ועדות טובה לכך אפשר למצוא באלבום החי שלהם משנת 2005, המכונה "הרפתקה בלתי-אנושית אדירה" (A Great Inhumane Adventure).

בשנת 2010 יצא מארז משולב (דיסק+דיוידי) תחת השם "ברברו מה נון טרופו" (Barbaro ma non Troppo). המארז מכיל 3 שעות של הופעות חיות, וממחיש את הנוכחות הבימתית הנדירה של פרזנט. כמו כן, אפשר להתרשם מ'פרזנט' בהופעה חיה, בדיוידי של פסטיבל נירפסט 2005.




הנרי קאו

Henry Cow

In Praise of Learning
In Praise of Learning
1975
אין פרייז אוף לרנינג
להקה חשובה במיוחד להתפתחות הרוק המתקדם האנגלי של שנות השבעים, למרות שלא זכתה להצלחה מסחרית. הנרי קאו התמקמה בצד האידיאולוגי, החתרני ואנטי-תעשייתי של הרוק הבריטי, והשפיעה על מוסיקאים רבים באירופה.

קשה לתאר במילים את המוסיקה של הנרי קאו, אך היא מושפעת משלושה כיוונים מרכזיים: 1) ג'אז אירופאי אוונגארדי, עם השפעות של ג'ז חופשי אמריקני; 2) מוסיקה קלאסית מודרניסטית רצינית; 3) להקות רוק מתקדם מזרם הקנטרברי כמו סופט מאשין, לצד השראה ממלחינים כגון פרנק זאפה.

בעשר שנות פעילותה הצליחה הנרי קאו להשתתף בהקמתו של הזרם רוק באופוזיציה (RIO), להתפצל להרכבים נוספים (כגון ארט ברז, ניוז פרום באבל) ולהזניק קריירות סולו של מוסיקאים מוערכים כגון פרד פרית', כריס קאטלר, רוברט ווייאט ואחרים.




תגובות לעמוד זה

***

 הלאה ללהקות הבאות

 עשרה אלבומים מכריעים

 אמנים ולהקות חשובים


אודות האתר / הספר / עמוד ראשי / חדשות ואירועים / ביקורות אלבומים / להקות ואמנים

Email: uribreitman@gmail.com

Mitkadem.co.il